Informatie

Mét DCT automaat….

“Een automaat? Dat is niks!” horen we toch regelmatig mensen roepen. Als je vraagt of ze er dan wel eens op gereden hebben, is meestal het antwoord NEE. Aangevuld met: het lijkt me toch niks. Maar een quickshifter vindt de meerderheid wel erg interessant? Vreemd, overigens wel typerend voor veel motorrijders.

De benaming ‘automaat’ doet de DCT techniek en beleving ook geen eer aan, misschien is ‘schakel assistentie’ een betere bewoording en ligt positiever in het gehoor.

Maar wat is nou DCT?

Een innovatieve volautomatische versnellingsbak met dubbele koppeling. DCT staat voor Dual Clutch Transmission wat inhoudt dat er een versnellingsbak in zit met 2 koppelingen. De ene koppeling bestuurt de even versnellingen en de andere de oneven versnellingen. De werking is vrij ‘makkelijk’, de computer in de motor weet wel wat je aan het doen bent. Stel je rijdt 25km/u in de 2e versnelling en bent aan het versnellen, de bak heeft alvast de volgende versnelling klaar staan dus zodra er een toerental bereikt is waarop geschakeld moet worden staat alles al klaar en wordt er binnen een fractie van een seconde (70 milliseconden!) de 3e versnelling gekozen. De 4e versnelling staat ondertussen alweer klaar want daar zorgt de 1e koppeling weer voor.

Honda DCT Automaat
2 koppelingen

Je hebt geen koppelingshendel aan het stuur, maar wel 2 flippers waarmee je net als in sommige auto’s zelf kunt mee schakelen. Komt daar die bocht? Even met een klik 1 versnelling terug om wat meer motorrem te hebben. Wil je snel inhalen? Tik-Tik, twee keer op de ‘min’ drukken, de bak schakelt sneller terug dan je ooit zelf zou kunnen en hup daar schiet jij langs die langzame bestelbus.

In 2009 heeft Honda DCT op de markt gebracht in eerste instantie op de VFR1200F en dat heeft zich ondertussen bewezen als uiterst probleemloos. De DCT is nu op diverse Honda types te verkrijgen. Honda claimt dat (wereldwijd) tussen de 40 en 50% van de Honda motoren nu met DCT geleverd wordt.

Er zijn 2 soorten mensen, mensen die nog nooit DCT hebben gereden en mensen die het fantastisch vinden!

Wat zijn dan de voordelen?

Dual Clutch Transmission logo

ALTIJD staat de goede versnelling geselecteerd, jij kunt je focussen op het rijden zelf; verkeer, borden, rotondes, accelereren, bochten en remmen zonder dat je je hoeft te bekommeren om het schakelen. Dit verhoogt het vertrouwen en het gevoel van controle. Het is de techniek van de toekomst, momenteel worden de meeste auto’s met een automaat geleverd, en daar ziet iedereen ook de voordelen van. Vergelijk het ook vooral niet met de automaat van een motorscooter, de DCT is echt een ander gevoel en beleving.

Je kent dit vast wel: Je hebt je tussen de file door gewrongen en staat nu vooraan bij het stoplicht, dan is het bij groen wel even zaak dat je de motor niet laat afslaan, met slippende koppeling en een hoop gas rij je weg. Met een DCT-automaat hoef je niet eens je handen aan het stuur te hebben, het verkeerslicht springt op groen, je geeft gas en bent altijd als snelste weg. Zonder stress.

Zelf schakelen met flippers op je stuur is daarnaast ook erg leuk om te doen. Je kunt het schakelen ook helemaal overnemen van de computer, die helpt je dan alleen nog met terugschakelen als je dat zelf niet gedaan hebt vlak voor je stil staat. Je krijgt ook nog een parkeerrem op je motor erbij! Nog een belangrijke plus: het schakelen gaat zo soepel dat ‘helmpje botsen’ met je bijrijder tot het verleden behoort.

Heb je zin in een praatje met motorrijders of op een verjaardag? Vertel dan maar eens dat je een DCT automaat op je motor hebt zitten!

Hoe gaat dat in de bergen?

Het is je vast wel eens gebeurd: scherpe haarspeld bocht flink heuvel op. Je komt aanrijden in de 2e versnelling, moet toch bijremmen en bam! Daar valt je motor stil, snel voet aan de grond, rem intrekken en de motor weer starten, heuvelproefje en weer door met schaamrood op de wangen. Nou dat gaat je met een DCT nooit gebeuren. De DCT bak schakelt zo snel dat afslaan niet gaat gebeuren. Het is wel aan te bevelen om in de bergen de S (sport) stand te kiezen.

Wat zijn de nadelen?

Geen. Punt.

Nostalgische ijzer ridders willen nog wel eens piepen over motor beleving maar die hebben nog nooit DCT gereden, of zijn vernieuwing-schuw en luisteren al 30 jaar dezelfde muziek. Je kunt voor sommige Honda DCT modellen overigens gewoon een voetpookje installeren zodat je in plaats van flipperen aan je stuur met je linker voet kunt ‘schakelen’ zonder koppeling, argument weggepoetst.

Honda NC750X DCT
Honda NC750X DCT

Maar er zitten 2 versnellingsbakken in? Als die versleten zijn kun je dus 2 koppelingssets betalen! Dat klopt, maar de koppelingsplaten van een DCT verslijten gaat je echt niet snel lukken. Een DCT zal nooit met slippende koppeling wegrijden, er zitten er 2 in dus duurt het ook dubbel zo lang voor ze versleten zijn. Het koppelen en ontkoppelen gaat zó snel dat slijt haast niet.

Een DCT motor zal in de “D” stand erg snel opschakelen, 60 in z’n 6 is normaal. Dit voelt in het begin wat onnatuurlijk maar rijdt wel heel rustig en zuinig. Ken je de slogan Het nieuwe rijden nog? Eén van de tips om energie-efficiënter te rijden is eerder schakelen, en precies dat doet de DCT dus. Wil je toch in een hoger toerental rijden dan selecteer je gewoon een sportievere stand, opgelost. Na verloop van tijd wen je aan het schakelpatroon van de computer en weet je niet beter.

Het benzineverbruik ten opzichte van een manuele bak is zelfs iets zuiniger, en dat met iets meer gewicht.
De DCT bakken zijn ook aan verbetering onderhevig. Het is absoluut niet zo dat oudere DCT motoren minder zijn! De bakken zijn nog identiek, de software is alleen anders. De nieuwste DCT-bakken hebben een dan een ander schakelmoment en meerdere rij-modi, dus naast de D meerdere rij-standen.

Progressie

Feitelijk is er sinds 2009 niet veel gewijzigd aan de techniek zelf. De DCT-bak is hetzelfde gebleven maar op software gebied zijn er wel aanpassingen gedaan. De eerste modellen hadden een Drive en een Sport stand. Nu kun je kiezen uit tot wel 5 settings. Zeker op de nieuwe Africa Twin is de DCT zo geperfectioneerd, dat zelfs journalisten schoorvoetend toegeven dat de DCT beter schakelt dan zijzelf, zelfs in offroad omstandigheden.

Andere merken

Honda is uniek met dit systeem en sowieso in het aanbieden van een vol-automaat op een motorfiets. In het verleden zijn er merken geweest die niet succesvol waren met automatisch schakelen. Yamaha heeft op de FJR nog een half automaat, de motor kan zelf terugschakelen en de mogelijkheid om ook op te schakelen met knopjes aan het stuur. Echt enthousiast zijn mensen daar niet over.

Tip: Het is aan te bevelen om veel zelf ‘mee’ te schakelen, komt in de verte die rotonde? Tik-tik 2 versnellingen naar beneden en je remt genoeg op de motor om niet te hoeven remmen. Vloeiender en zuiniger kun je niet rijden!

 Het kan nu niet anders dat je zelf ook een DCT wilt hebben, dus kijk snel tussen onze OCCASIONS of we een Honda met DCT hebben staan.

Motorjournalisten zijn veelal negatief over een DCT ‘automaat’ ze vinden dat de motor anders schakelt dan zijzelf zouden doen, en dus niet goed. Vervolgens glijden diezelfde journalisten van hun zadel bij de aanwezigheid van haperende quickshifters op een motor, hoef je niet meer in de koppelingshendel te knijpen en schakel je sneller, nét wat een DCT dus altijd beter doet!

Modellen

De volgende Honda modellen zijn/waren verkrijgbaar met DCT versnellingsbak:

  • NC700 / NC750 S en X en Integra
  • X-ADV
  • CRF1000 en 1100 Africa Twin
  • VFR1200F en X
  • Gold Wing GL1800

Hier nog een filmpje met de technische uitleg van het fantastische DCT systeem.