
Een nieuwe/andere motor kopen is leuk om te doen. De showroom binnenwandelen, leuk modelletje of kleurtje uitkiezen, afrekenen, klaar. Oh nee, zo werkt het niet. Een motor is qua prijs niet een broodje kaas, dus is het verstandig om zorgvuldig je nieuwe aankoop te selecteren. Motorjournalisten zijn op een of andere manier altijd wild van de nieuwste modellen en bijbehorende verse snufjes. Vergelijkende tests zijn veelal niet meer dan wat cijfertjes bij elkaar opgeteld zonder het praktisch nut voor jou!
Dus hoe kies je nu jouw nieuwe motor?
5 tips tot het komen van een aankoop waar je geen spijt van krijgt!
1. Wat wil je met je motor doen?
Voor een woon-werk-motor zijn zaken als windbescherming en zuinig met benzine slimme eisen om je motor op te selecteren. Wil je regelmatig met z’n 2-en volledig bepakt buitenlandse trips maken? Kijk dan naar bagagemogelijkheden en een beetje vermogen is dan ook geen overbodige luxe. Moet je regelmatig de binnenstad van Amsterdam doorkruisen? Dan past een niet al te zwaar en compact model bij jouw wens.

2. Waar moet jouw motor aan voldoen?
Zeker als je al wat motorervaring hebt weet je goed wat jouw nieuwe motor moet kunnen. Denk aan aspecten als:
- Aantal cilinders zoals we hier al eens uitgebreid besproken hebben.
- Zithoogte/zadelhoogte, je wilt wel met beide voeten bij de grond kunnen.
- Welke minimale grondspeling is voor jou makkelijk (met een chopper is het lastig offroad-trails rijden).
- Een topsnelheid van zeker boven de 160 omdat je vaak de Duitse snelwegen bezoekt.
- Comfortabele zithouding want jij zit elke dag minimaal een uur in het zadel.
- Of juist technische snufjes zoals elektronisch verstelbaar ruitje of de verslavend lekkere DCT versnellingsbak van Honda.
- Maar verdiep je ook in zaken als betrouwbaarheid, zeker als een motor wat meer ‘levenservaring’ gaat krijgen.

3. Hoeveel geld wil je uitgeven
Met bovenstaande punten kun je gaan kijken naar welke motoren in aanmerking komen. Het aanbod is als het goed is flink uitgedund. Wees realistisch en denk niet dat jij jouw droombike wel even voor een bodemprijsje van internet af gaat trekken, goedkoop is duurkoop geldt zeker voor motoren! Kijk ook wat eventuele extra’s nog gaan kosten om jouw ultieme motor te realiseren. Denk aan een kofferset of de juiste banden. Onder die mooie chopper hoort wel een mooi setje whitewalls. Een allroad ziet er met grof-profielbanden nét even stoerder uit.

4. Kun je wel met zo’n motor overweg?
Je zal niet de eerste zijn die na korte tijd toch weer z’n motor komt omruilen omdat de motor jou de baas is. Te hoog, te zwaar, teveel vermogen. Zo’n dikke GS lijkt de ultieme offroad maar krijg dat maar eens in je eentje overeind als hij in de modder ligt. Zul je flink wat uurtjes sportschool moeten hebben genoten om dat voor elkaar te krijgen. Die dikke chopper de schuur in- en uithalen is zo’n klus dat je maar niet meer gaat rijden. Door de file kruipen met bijna 200pk onder de gashandel is echt millimeterwerk voor je rechterhand, niet echt ontspannen rijden. En zonder proefrit schaf je geen motor aan. Past de motor wel door de poortdeur bij jou thuis? Probeer het eerst!

5. Vind jij de motor mooi
Je kunt natuurlijk meelopen met trends en luisteren naar wat anderen mooi vinden. Uiteindelijk betaal jij, dus moet jij de motor mooi vinden! Dat iedereen waus is van Italiaans design betekent niet dat jij het mooi hoeft te vinden. Omdat een motor het meest verkochte model is, kun jij het model niet om aan te zien vinden. Als anderen een motor omschrijven als rijdende badkuip kan het voor jou oogstrelend zijn. Of misschien vind jij het uiterlijk ondergeschikt aan alles en koop jij juist die motor waar iedereen omheen loopt.










