Column

Die motor moet het worden!

Honda CRF1100L Africa Twin 2020
Honda CRF1100L Africa Twin

Natuurlijk kijk ik graag plaatjes in de motorbladen en op internet. Met enige regelmaat zie ik motoren waarvan ik denk: Die zou ik wel willen hebben! Soms veel te exotisch, vaak niet praktisch genoeg, dan weer te duur voor een motor ‘erbij’ en het gevolg is dat ik gewoon op mijn huidige motor lekker blijf door brommen, tsja het is een Honda dus die zal ook nog wel jaren door blijven brommen.
Waar val ik dan voor?


Eigenlijk hou ik helemaal niet van stalen-buizen-vakwerkframes, meestal kan ik me niet bedwingen om opmerkingen te maken over verwarmingsbuizen of campeertentstokken. Maar toen stak daar opeens de Moto Guzzi V85 TT in mijn oog, met zo’n lelijke stalen frame en ook nog in het rood. Ik vond hem prachtig! Daar ga ik mijn huidige motor voor inruilen, dacht ik nog. Maar ja een Guzzi is geen Honda, daar ga ik vroeg of laat spijt van krijgen.

Dan de nieuwe CB serie van Honda, die begon met de CB1000R, wat een heerlijke machines, oog-snoep van de bovenste plank! En ook echt wel anders dan de andere naked-trends op de markt. Maar ja een naked, daar ga ik geen vrienden mee maken met mezelf. Ik wil nogal veel snelweg kilometers afdraaien en dan is een beetje windbescherming toch wel het minste. En dat is nu net waar een naked niet veel van heeft.

Indian FTR1200s

Nog een stukje plezier voor mijn ogen is de Indian FTR1200S. Dat merkt staat hééél ver van mijn smaak af (kijk maar eens naar die andere Tupperware slagschepen) maar dit model deed toch wel wat met mij. Het flat-track modelletje is potver ook weer voorzien van een buizenframe. En als ik de menukaart bij Indian doorblader moet het toch echt wel de variant worden met de rode buizen… In die menukaart staat zoveel moois om de motor aan te kleden dat het bedrag dat je uiteindelijk moet aftikken niet meer in verhouding staat tot wat je ervoor gaat krijgen. Het is dan nog steeds een soort naked en daar een topkoffer op plempen zou best wel eens strafbaar kunnen zijn of moeten worden.

Yamaha Tenere 700

Dan de Yamaha Tenere 700, ik heb er al eerder een lofzang over geschreven. Blijft een top machine die er goed uitziet. Betaalbaar en geen shitload met elektronische dingen die je eenmaal instelt en daarna nooit meer gebruikt. Ik heb er laatst ook op gezeten en dan heeft het toch wel een smal zadel, zal ik dat wel prettig vinden op de lange ritten? En is dat 2 cilinder blok wel wat voor mij? Ik ben toch wel wat verslaafd aan 4 cilinders, het liefst wat grotere inhoud, zoals zo velen compenseer ik mijn stuurkunsten met wat meer cc’s.

Uiteraard zijn er nog de nodige sportfietsen die ik graag zie. Denk aan een exotische Mv Agusta F4, of Ducati Panigale 959 (of V4 S), en natuurlijk nog de nieuwe Fireblade. Met exotisch bedoelen ze volgens mij duur en onhandig voor dagelijks gebruik. Hoewel ik jaren lang op een CBR woon-werk verkeer heb gereden wil ik nu niet meer in zo’n zithouding rijden. Al ben je wel enorm smal dus in de file overal tussendoor glippen is een dikke plus.

De kleur van een motor is ook super belangrijk. Sommige modellen blijven in een ander jasje nog wel mooi. Alle bovenstaande motoren zijn uiteraard ook in andere kleurschema’s verkrijgbaar en worden dan vaak spuuglelijk!
Aan elke motor kleeft dus wel een nadeel, daarom blijft het bij plaatjes kijken en tuf ik gewoon door op mijn huidige motor. Een impulsaankoop ligt altijd op de loer maar dat horen jullie dan wel.

Conclusie: Wat ik vooraf verafschuw hoeft opeens helemaal niet op te gaan voor elke motor. Kom daarom gewoon eens de showroom binnen en wellicht vind je opeens de motor van je dromen!