Na een zomer lang met je vette kop in je helm zitten zweten is een schoonmaakbeurtje wel aan te raden.
Belangrijkste is dat je de helm voorzichtig behandelt. Het vizier is zeer gevoelig voor krassen, ondanks de verkoopbeloftes van fabrikanten. Om beschadigingen te vermijden kun je het beste vóór het schoonmaken eerst je vizier laten weken door een natte doek erover te leggen. Voor het reinigen van het vizier is een microvezeldoek heel geschikt. Gebruik voor je helm geen schoonmaakmiddelen met alcohol, dit tast je vizier aan en zal bros worden. Het veiligste is om voor je helm de speciale S100 Helm & Vizier reiniger set (incl. Microvezel doekje) aan te schaffen, op voorraad bij ons in de winkel. Voor een Pinlock-binnenvizier zou ik alleen een vochtige doek aanraden. Een nieuw laagje Rain-X op je vizier is ook fijn.
De binnenkant
Meestal is de binnenvoering los te halen, doe dit met beleid, vaak zit deze vast met plastic drukkers en wat klittenband. De uitneembare binnenvoering kun je nu met de hand wassen, zelf gebruik ik hiervoor altijd een zachte shampoo en warm water. Eerst wat laten weken daarna uitspoelen, niet te hard uitknijpen. Goed laten drogen en je kunt in het voorjaar weer lekker de weg op.
Wij hebben op de eerste etage in de winkel een mooi aanbod HJC helmen tegen concurrerende prijzen
De buitenkant
Aan de buitenkant spreekt het voor zich dat je het zichtbare vuil verwijderd met een zachte doek en wat water. Het beste kun je voor je helm de speciale S100 Helm & Vizier reiniger (100ml, incl. Microvezel doekje) aanschaffen, op voorraad bij ons in de winkel. Voor de buitenschaal kun je ook een zeepsopje gebruiken. Vergeet ook niet de ventilatierooster en schuifmechanismen, als daar veel vuil in en onder komt zal je zonnevizier niet meer gemakkelijk omhoog komen, een (oude) tandenborstel is ideaal voor dit klusje. Je vizier even demonteren is ook periodiek aan te raden, sowieso makkelijk om je vizier zelf goed schoon te maken, tevens kun je ook beter bij je zonnevizier. Rond de draaipunten zul je veel vuil aantreffen.
Opbergen
Wanneer je de motor langere tijd niet gebruikt en je niet met je helm op naar de MotoGP zit te kijken, is het beter om de helm goed weg te zetten. Bewaren in een warme omgeving en bescherm tegen UV-licht. Een kelder of schuur is meestal te vochtig, zeker in de winterperiode. Bewaar de helm bij voorkeur in de zachte hoes die je bij aankoop erbij hebt gekregen, zo krijg je veel minder snel krassen en hou je hem buiten UV licht. Heb je geen hoes meer, kom dan even langs, we hebben er voor onze vaste klanten nog wel 1 liggen.
Einde oefening
Heb je je helm laten vallen, zit er een diepe kras of buts in? Dan is het echt verstandiger om een nieuwe helm te komen shoppen. Deze beschadigingen kunnen de schaalconstructie aantasten waardoor ze niet meer de beloofde bescherming bieden. Een nieuwe helm hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Een kras op een vizier is wat minder ingrijpend, een nieuw vizier heb je al vanaf ongeveer €40,- en vergroot je zicht weer enorm!
Wij verkopen ook helmmutsen, een dunne muts voor onder je helm, lekker in de winter en in de zomer komt het zweet niet in je helm. We hebben ook die mooie dunne van echt zijde die koel blijven ook als het warmer wordt.
Reparatie
Aan een helm zitten onderdelen die ook stuk kunnen gaan: scharnierpunten, ventilatieschuifjes, binnenvoering, etc. Sommige onderdeeltjes zijn los te bestellen en kun je zelf vervangen. Je moet jezelf in dit soort gevallen wel even de vraag stellen of reparatie nog de moeite waard is. Een helm van ~5 jaar oud, al 2 maal gevallen/gestoten moet sowieso eigenlijk al vervangen worden om optimale bescherming te kunnen geven tijdens een val.