
Nu de benzineprijzen al lange tijd op standje erg duur staan is het benzineverbruik nog meer een aandachtspunt. Je kunt een nieuwe zuinige motor kopen, zoals we in dit bericht wel eens besproken hebben.
Met weinig moeite kilometers meer uit een liter peut persen? Dat bespreken we in dit bericht, vol met tips en trucs om met gemak 20% zuiniger te rijden.
Deze tips resulteren zeker in minder verbruik

1. Jijzelf als rijder
Inkoppertje uiteraard, maar minder hard gas geven scheelt gewoon het allermeeste in verbruik.
Verder:
- Vloeiend optrekken, een kwart gas is meestal meer dan zat om toch als eerste bij het stoplicht weg te zijn
- Niet onnodig aan de gashendel draaien als je moet wachten voor het stoplicht
- Anticiperen, dus ver vooruit kijken, zodat je eerder gas kunt loslaten
- Blijf in het midden van het toerengebied
- Voor de meeste motoren is een cruisesnelheid rond de 80km/u de meest zuinige. Boven de ~120km/u loopt het verbruik hard op vanwege de luchtweerstand
Alleen al met dit setje maatregelen reduceer je met gemak het benzineverbruik met 20%
2. De motor zelf – onderhoud
Ook je motor zelf kan gemakkelijk zuiniger met benzine omgaan. Regelmatig onderhoud zorgt voor minder verbruik.

- Banden op de juiste druk
- Versleten banden hebben een hogere wrijvingsweerstand
- Regelmatig de ketting smeren, soepel draaien geeft minder wrijving
- Juiste afstelling van kleppen en/of carburateur zorgen voor betere verbranding
- Verse bougies hebben een betere vonk en betere verbranding
- Een vuil luchtfilter veroorzaakt, met name bij carburateurmotoren, voor een rijker mengsel, en dus hoger verbruik maar mindere prestaties
- Kwalitatieve olie heeft door additieven een lagere interne wrijving, dus minder wrijvingsverliezen en de draaiende onderdelen worden minder warm (slijtage)
- Let op stroomverbruikers, hoe harder een dynamo moet werken hoe meer vermogen van de motor hiervoor nodig is. Led verlichting kan al een hoop schelen.
3. Waar en wat tank je
Op brandstofgebied is er zeker wel wat te winnen.

- Waar tank je? De prijsverschillen tussen de snelweg en daarbuiten zijn iedereen wel bekend. Maar ook binnen de stedelijke gebieden zitten er flinke verschillen. Hiervoor zijn verschillende handige apps! ANWB-Onderweg | Direct-lease | 1-2-3 Fuel
- Goedkoop = duurkoop, vermijd de witte pompen en prijsstunters als Tinq/Tango. Kwalitatief is de benzine vaak ondermaats, wat zelfs tot vreemde storingen kan leiden. Wil je toch hier tanken, wissel dan de tankbeurten af met premium benzine!
- E10 Brandstof. In E10 zit een percentage ethanol, de verbrandingswaarde hiervan is lager dan benzine. Daarnaast trekt ethanol vocht aan waar je sowieso slecht op rijdt.
- E5 Brandstof. Aan premium benzines (E5) worden vaak (extra) reinigende dopes (additieven) toegevoegd die zorgen voor een schoner brandstofsysteem. Op lange termijn voorkomt dit verstoppingen, aanslag en lekkages.
- Vul je tank af met Ecomaxx, schonere verbranding, betere prestaties, beter voor het milieu en doordat het wel heel lang houdbaar is scheelt dit op lange termijn reparatiekosten! Niet direct goedkoper, wel beter voor je motor!

4. Denk ook hieraan

- Gewicht, veel (onnodige) bagage. Elke kilo moet op gang gebracht worden.
- Koffersets, zeker die grote vierkante aftermarket exemplaren hebben meer oppervlakte dus meer luchtweerstand. Vergis je ook niet in het gewicht van de kofferset zelf.
De twee meest effectieve manieren om meer kilometers uit een liter benzine te persen: minder hard optrekken en minder snel rijden.