Toen halverwege 2019 de nieuwe kleine Ténéré uitkwam hadden we het te druk om er goed naar te kijken. Maar toen ik eind van het jaar bezig was met de verkoopcijfers van nieuwe modellen waren de verkopen niet te missen, meer dan 100 stuks in minder dan een half jaar. Dus hoog tijd om nog eens goed naar dit model te kijken!
Vorig jaar waren er geruchten over een kleine Honda Africa Twin / nieuwe Transalp en vooralsnog waren dat dus geruchten (update). Ondertussen heeft Yamaha wel het trucje ‘oud model opnieuw uitbrengen’ gedaan en met succes. De iconische XT opnieuw heruitvinden. Een lekker ogend adventure model, daarbij ook nog betaalbaar en niet volgestopt met pk’s en elektronica. Een basic motor, voor iedereen toegankelijk én een grote ‘hebben-factor’. Veel merken lopen achter elkaar aan om dezelfde soort motor op de markt te zetten, de details moeten dan het verschil maken. Normaliter is het Honda die dan z’n eigen plan trekt maar Yamaha heeft deze tactiek goed opgevolgd.
Wat is het?
Natuurlijk zal het eerste doel snel-)weg gebruik zijn maar de off-road capaciteiten spatten er vanaf. Een bandje met een beetje grof profiel moet al voldoende zijn om de meeste onverharde paden te doorkruisen, breed en hoog stuur, lange veerweg, brede voetsteunen, 21 inch voorwiel, check! Een gewicht van nét boven 200 kilo, hoge uitlaat naast het achterwiel, stalen frame en een smal zadel zeggen ook meer dan genoeg.
Het CP2 motorblok is hetzelfde als bij de Yamaha MT-07, een heerlijk soepel 689cc parallel twin, met 72pk en zeker met de gewijzigde in- en uitlaattrajecten genoeg koppel. Dit motorblok heeft zich al bewezen als uiterst betrouwbaar en erg zuinig in verbruik. Door het ontbreken van echt alle (overbodige) elektronische hulpmiddelen waar de meeste motoren tegenwoordig mee zijn volgehangen is de prijs ook relatief laag gebleven: €11.599. ABS is een Europese verplichting dus die zit er natuurlijk wel op. En wat er niet op zit kan ook niet stuk! Dat gaat zeker op voor elektronica. En dat maakt deze ‘simpele’ 2 cilinder eigenlijk heel bijzonder.
Concurrenten
De Yamaha is erg offroad gericht, alleen de Honda Africa Twin en KTM 790 komen wat dat betreft in de buurt.
Wil je de motor vergelijken dan kom ik tot dit rijtje: KTM 790 Adventure R (€15.899), de Triumph Tiger 800 XC (€15.875) en BMW F850 GS (€14.450 alleen in rood anders +€300). De Honda Africa Twin komt als concurrent nog dichter in de buurt maar is echt wel een slag te groot en duur om hier mee te doen. Modellen als de Kawasaki Versys 650, Honda NC750X of Suzuki V-Strom 650 hebben echt te weinig offroad kwaliteiten om mee te vergelijken.
De KTM 4 ruggen duurder en dan heb je 20pk meer en iets van slipperclutch en 9-standen traction control, ook lekker licht met 203kg rijklaar.
De Tiger ook 4 ruggen duurder en perst er ook 20pk meer uit en heeft verlichte knoppenmateriaal op het stuur en een 5-standenjoystick (whatever that may be) en weegt ruim 230kg.
BMW gaat in het allergoedkoopste geval, maar iedereen weet dat je de motor niet voor die prijs de showroom uitrolt, 3000 euro meer kosten en daarvoor is de motor ook 20pk sterker en heeft connectivity, rijmodi en Automatic Stability Control, wel 229kg rijklare kilo’s mee sleuren.
Zet je dit af tegen de 204kg die de XTZ weegt en Yamaha als betrouwbaarste motormerk ter wereld en je snapt meteen waarom de verkoopcijfers van deze motor zo goed zijn!
Ook de officiële Yamaha foto’s laten zien dat deze motor graag buiten de verharde weg het avontuur tegemoet gaat. En loopt hiermee in lijn met voornamelijk de Honda CRF Africa Twin die ook heel hardcore op ditzelfde gevoel stuurt. Uit de reviews blijkt de motor overigens op de verharde weg zeer goed te rijden!
Wij kunnen niet wachten tot een we een mooi gebruikt exemplaar kunnen inkopen!