Waar Honda al sinds 2012 dubbele cijfers scoort met de Honda NC700/NC750 kon Yamaha niet achterblijven en heeft als reactie hierop in 2014 de MT-07 gepresenteerd. Het concept is vergelijkbaar: veel motor voor (relatief) weinig geld, zuinig en gemakkelijk motorblok, goed sturen en daardoor toegankelijk voor elke rijder. Een budget motor zonder dat deze er goedkoop uitziet of voelt.
Op het eerste gezicht ziet de motor er vrij klein en compact uit, met de kleine wielbasis en smalle zadel. Het gewicht zit ruim onder de 200kg (179) hierdoor ideaal voor kleinere rijders en dames, en als je een kleine schuur hebt. Als je eenmaal op de motor zit voelt dit opeens heel anders. Het pittige motorblok verbaasd je en door het brede stuur heb je echt wel iets in handen, er blijft niets meer over van dat kleine gevoel. Door de goede zithouding en beenhoek blijk je als groter persoon ook nog prima en comfortabel op deze MT 07 te kunnen zitten. De brede achterband maakt de blik van achter ook zeer volwassen.
Korte bochtjes in de stad of juist lange slingers op een mooie bergpas, het maakt je niets meer uit want de MT-07 vreet ze allemaal met speels gemak. Doordat je redelijk rechtop zit krijg je weinig druk op je polsen en hou je het echt lang vol. De rijwind zit natuurlijk wel vol in je gezicht maar daar is het een naked bike voor natuurlijk! Het 2 cilinder parallel twin motorblok (CP2) hoeft weinig kilo’s te verplaatsen dus de 55kW (74pk) reageert lekker op het gas en kan echt wel het stempel sportief krijgen. Een motorblok waar je geen genoeg van krijgt. Niet de nadelen van een 2 cilinder maar zeker wel de voordelen! Dit is echt een motor waarmee je altijd de lange weg naar huis rijdt.
Het uiterlijk van de MT’s is natuurlijk ook een grote reden waarom deze motor de best verkochte naked in Nederland is geworden, stoer, krachtig en mooie kleurcombinaties.
Vervolg
De verkopen deden het erg goed zodat de MT lijn uitgebreid werd van de MT-03 (300cc) tot aan een MT-10 (1000cc) en met een steeds populairder wordende allroad-achtige varianten als de Tracer 900 en 700, hoewel Yamaha het in de categorie Sport-tour plaatst. De Tracer modellen zijn in de basis hetzelfde als de naked MT-07 maar voorzien van langere veerpoten, meer rechtop zit en wat meer bodywerk. Het gewicht is nog steeds onder de 200kg, wat ook erg lekker is. Een heerlijk ontspannen rechte zithouding, comfortabel zadel en goede windbescherming, veel meer geschikt voor lange ritten . Het frame en motorblok zijn ongewijzigd. Een 3 liter grotere benzinetank, ook met duorijder comfortabele zithouding en meer ruimte om bagage mee te nemen maakt dit de motor voor de lange toertochten.
Zoals het hoort bij Yamaha (of Japanners in het algemeen) is ook deze motor probleemloos. Kijk je nog naar verbruik (1 op 25 is makkelijk haalbaar) en geringe onderhoudskosten dan snap je waarom de MT-07 zo geliefd is. En niet onbelangrijk: ze zien er ook prachtig uit! Kijk snel tussen onze OCCASIONS of we nog een mooie MT voor jou hebben staan!
Andere modellen
Het CP2 motorblok is ondertussen in veel meer modellen gelepeld. Zo tref je dit “MT-07” motorblok aan in de volgende Yamaha modellen:
MT-07 (Hyper naked)
MT-07 Tracer /Tracer 7 (Sport touring)
XSR700 (Heritage)
Tenere 700 (Allroad)
R7 (Supersport)