Weer een jaar voorbij! Hoe zien de motorverkopen eruit? Heeft er net als vorig jaar een verschuiving in marktleider plaatsgevonden? Zijn er weer meer motoren dan vorig jaar verkocht? Worden er überhaupt nog elektrische motoren verkocht? Tot op de laatste dag is het spannend gebleven, het aantal verkopen verschilt onderling soms nog geen 15 stuks!
20 duizend
Vóór 2008 werden er gemiddeld tussen de 16.000 en 17.000 nieuwe motoren per jaar verkocht. Sinds 2008 is dit aantal elk jaar met 10% afgenomen, tot 2014. Daarna zaten de verkopen weer de in lift met 2019 als ‘topjaar’ toen er bijna 14.000 motoren verkocht werden. Waarbij het in 2023 pas weer op het niveau van 2008 kwam, met 17.500 stuks. Dit jaar werden maand na maand betere cijfers geschreven dan in 2023 waardoor we dit jaar de 20.055 stuks nieuwverkopen aantikken! De motor is dan ook het beste vervoersmiddel!
Om die aantallen toch even in perspectief te zetten: wist je dat alleen al Honda vorig jaar 18,4 miljoen motoren verkocht heeft? Hoeveel motoren er totaal wereldwijd verkocht worden is niet bekend, er zijn alleen cijfers van de 10 grootste/belangrijkste producenten. Dat getal ligt iets boven de 40 miljoen stuks per jaar. Nederland is dus goed voor slechts 0,05% daarvan.
Laatste dag registraties
Ook dit jaar is er weer geprobeerd om met extra registraties op de laatste dag marktleider te worden. Yamaha heeft op 30 december maar liefst 120 motoren op kenteken gezet om hiermee de eerste plek te bemachtigen. De 30 R7 modellen zijn het meest opvallende, gewoon een kwart van de jaarafzet op dit model alvast op kenteken zetten, je moet het maar willen. Het mooiste? Het is nét niet gelukt, doordat er ook nog 34 Kawasaki’s verkocht of op kenteken gezet zijn is een verschil van 28 motoren blijven staan in het voordeel van de groenen. Harley lijkt ook zoiets gedaan te hebben, dat lees je op plek 7. *
1 stuk
94 verschillende merken nieuwe motoren zijn er dit jaar op kenteken gezet. Zoveel? Nou, 27 merken verkochten 1 stuk, dat gaat al hard dan. Merken met sprekende namen als Golden Lion, LUQI, Lem, Okla, XDAO, Zera of ZNEN. Voornamelijk (motor-) scooters met een batterij als benzinetank en afkomstig uit china/ali-express. Die 1 stuk zal veelal een demomodel zijn, je moet ook wel gek zijn om op zoiets te willen rijden, filmpjes (kijktip!) van ontploffende accu’s zijn er genoeg.
Daarna wordt het niet veel beter qua merknamen, want 20 merken doen niet meer dan 5 stuks in de verkoopaantallen. Jawa, Nui en Montesa zijn dan nog merken waar een lampje kan gaan branden, verder houdt het wel op. Sommige merken, zoals Pingandayun, zijn nauwelijks vindbaar op internet, wie denkt dan dat het een goed idee is om vier maal het model D:ri te importeren?
Hierna komen we in de verkooplijst tussen plek 30 en 45. Verkopen zitten tussen de 8 en 25 stuks en iets bekendere merknamen komen nu wel naar voren: AJP, Sherco, Mutt, Mash en Redmoto.
Top 10
De volgorde in de top 10 verkopende motormerken is gehusseld, wel vinden we er dezelfde namen. Kawasaki is de grote winnaar door, van vorig jaar plek 4, dit jaar zelfs de topverkoper te worden. Dit Japanse merk heeft de afgelopen jaren wel vaker de ranglijst aangevoerd om deze steevast in december te verliezen, niet dit jaar.
Met zulke stijgende totaalverkopen zou je verwachten dat alle merken goede zaken doen. Ten opzichte van vorig jaar is dat voor Honda, KTM en Ducati helemaal niet het geval, zij verkopen minder motoren dan vorig jaar. Honda zakt hierdoor zelfs van de 2e naar de 4e plek.
1. Kawasaki ↑ (3160)
Ook in percentages is Kawasaki de grote winnaar. Een stijging van 39% tov vorig jaar is ongekend. De nakedbike Z900 is zoals gebruikelijk het best verkopende model, 635 stuks. Tel je de RS variant erbij dan tikt het zelfs de 700 aan.
De 650cc motoren zijn de belangrijkste variant in het blokken-aanbod. De Z650 verkoopt er 475 en de RS doet er nog eens dik 70 bij. De 650 Versys zet er 345 op de teller, de sportieve Ninja 650 verkoopt er 240.
De nieuwe 500cc (A2 rijbewijs geschikte) modellen blijken een belangrijke bijdrage aan de cijfers te geven: de Ninja 500: 100 stuks, Z500: 110 stuks, en de Eliminator 500 zelfs 150. En die hybride Ninja 7? 21 stuks op kenteken gezet maar iets zegt me dat het ook flink wat demomodellen betreft.
Als je alle modellijnen van Kawa op een hoop gooit ziet het er zo uit: Z-modellen: 47%, Versys-lijn: 22% Ninja-lijn: 20% Custom (Vulcan + Eliminator): 10%
2. Yamaha ↓ (3130)
Zelfs met 450 stuks meer verkochte motoren moeten de Japanners uit Iwata toch de eerste plek dit jaar afstaan aan Kawasaki. Nakedbikes zijn ook bij Yamaha hot. De MT-07 is wederom de bestverkochte motor en deed er zelfs 150 meer dan in 2023 tot 650 stuks. De MT-09 tikt bijna de 500 stuks aan wat 100 meer betekent. De 385 Tenere-modellen geven aan dat ook allroads nog steeds lekker in de markt liggen, maar wel onder vorig jaar presteren. Per segment: Naked MT: 1230 | Tracer: 780 stuks | Allroad XT: 380 | Sport R (YZF): 205 | Motorscooter 400.
3. BMW – (2710)
Qua positie is BWM blijven staan waar het ook vorig jaar eindigde. Het verhaal is ook hetzelfde, verkooptopper is heel uiteraard de R1300GS met ‘slechts’ 775 stuks. Het vorige model, de R1250 GS verkocht er ook nog 440 waardoor het totaal toch nog op een hoger niveau zit dan vorig jaar. De F700/800/850/900, vegen we gemakshalve maar even op een hoop, doen er samen 285, de S1000XR zet net als de F900 XR een getal van net boven de 100 neer. Daarbuiten zijn er weinig modellen met noemenswaardige aantallen.
4. Honda ↓ (2470)
Honda kon de stijgende lijn van vorig jaar niet doorzetten, hoewel het slechts rond de 75 stuks minder zijn. Aan de ADV motorscooters lag het in ieder geval niet! De kleine ADV350 liet een stijging van bijna 80 stuks zien en de ADV750 bracht zelfs 100 stuks meer op de teller, tot 300 exemplaren. De Forza 300 droeg wel met 50 stuks bij aan de daling. De Hornet 750 verkoopt exact evenveel, namelijk 240 stuks, maar de CB650 en CBR650R, één van de laatste middenklasse 4-clinder motoren op de markt, scoren gezamenlijk 50 in de min. Dat de Rebel 500 nu concurrentie heeft gekregen van de Kawasaki Eliminator 500 (zeg eerlijk, die lijkt wel héél erg op de Rebel!) verklaart de 50 stuks minder in verkopen. De grote broer Rebel 1100 verliest er overigens nog 20 meer (van 150 naar 80). De allroad CRF modellen doen het nog goed met stijgende cijfers, plus 20 voor de CRF1100 Africa Twin en datzelfde aantal in de plus voor de kleine CRF300. De NC750X is nog steeds het best verkopende model met 340 stuks hetzelfde aantal als in 2023. De Transalp XL750 laat ook nog een bescheiden plus zien van 35. De leukste motor op de markt, Honda Monkey 125, plust er ook gewoon weer een paar bij waardoor er weer 75 mensen meer elke dag met een lach op het gezicht de garage inlopen. Dat kan jij overigens ook! Kijk hier maar.
5. Suzuki ↑ (1320)
Het laatste en kleinste Japanse motormerk in de motorverkoop top10 is zelfs een plek gestegen en heeft met gemak KTM achter zicht weten te houden dit jaar. Een paar modellen zijn geheel verantwoordelijk voor het succes. De naked GSX800 +140 stuks naar 290 exemplaren, de nieuwe crossover GSX-S1000X met 115 stuks, en de allroad V-Strom DL800 +100 stuks. Tegenover die succesaantallen staan wel wat minnetjes vanwege kannibalisatie op vergelijkbare modellen. De DL650 en DL 1050 leveren in op het allroad segment en de SV650 verliest het binnen het nakedsegment. De nieuwe kleine stadscooter Address UZ125 vult met 45 stuks de winst nog wat aan.
6. KTM ↓ (1120)
De financiële malaise binnen KTM zien we ook in NL terug in de verkoopcijfers. Waar vorig jaar nog 1250 klanten voor een Oostenrijkse motor kozen zijn er dit jaar 130 mensen minder geweest die dat een goed idee vonden. Vier mensen moeten dagelijks toch wel een halfie krijgen bij het zien van hun (Superduke) Brabus 1300R van €48900,- dat is 3 meer dan vorig jaar. Eigenlijk scoren alle modellen mindere aantallen waarbij de 1290 Super Adventure het meeste pijn moet doen met 40 stuks, het is namelijk bijna de duurste motor uit de catalogus. Maar ook de 890 Adventure levert er 65 in. De elektrische Freeride E-XC komt niet meer in de verkopen voor, er schijnt wel een nieuw model in aantocht te zijn.
7. Harley Davidson ↑ (960)
In de laatste week van het jaar is het toch gelukt om op plaats 7 te komen dankzij een opmerkelijke eindsprint van 75 motoren in de laatste week van het jaar, waaronder 30 Sport Glides. Begin december stond Triumph nog een handvol motoren voor op HD. Hebben we hier te maken met matchfixing?
Wereldwijd gaat het niet zo best met de Amerikaanse fabrikant, na enkele jaren met rode getallen is dat dit jaar dus anders in NL. Als eerste toch even kijken naar de allroad, het model waarbij Harley buiten z’n eigen lijntjes kleurt: de Pan America. Deze doet eigenlijk vergelijkbare aantallen zoals vorig jaar, rond de 80 stuks. De Glides doen het goed, van de Street Gilde zijn er ruim 30 stuks meer verkocht, van de Road Glide zelfs 50 stuks meer.
8. Triumph ↑ (905)
Bij deze Europese motorleverancier groene cijfers, terwijl vorig jaar ook al prima was voor Triumph. Een beetje een lijn vinden is altijd moeilijk bij de Britten ze bieden gewoon meer dan 40 modelvarianten aan, daar waar Suzuki gewoon betere cijfers neerzet met 15 stuks… just saying.
De dikste naked Rocket 3 verkoopt met 27 stuks van rond de €30.000 gewoon goed. De kleine Trident 660 zakt wel in verkopen van ruim 100 vorig jaar naar net boven de 70 dit jaar. De Scramblers doen ook mee in de stijgende lijn, waarbij de nieuwe 400X met 80 stuks een gat in de A2-markt lijkt te hebben gevonden. De Speed 400 doet dat met 62 nieuwe verkopen overigens ook zeker niet slecht.
9. Piaggio ↓ (570)
Ondanks de iets beter verkopende Beverly 400 toch een min bij deze Italiaanse motorscooters. Met name veroorzaakt door Vespa GTS die dit jaar nét de 300 stuks niet aantikt daar waar het vorig jaar nog met 360 stuks ook al een dalende lijn liet zien. De Vespa met gepimpt kuipwerk, de GTV, laat nog een bescheiden plusje zien maar kan niet voorkomen dat de cijfers in Nederland rood kleuren. Dankzij het verlies van Ducati toch een plekje omhoog in de top10, het kan raar lopen.
10 Ducati ↓ (545)
De Italianen vechten om hun plek in de top10, kijk hoe klein het verschil tussen plek 9 en 10 is. Vorig jaar was er nog een minimaal plusje te vinden maar dit jaar wordt er 12% minder gescoord bij het lievelingsmerk van journalisten. De Desert X is ondanks de nieuwe Rally-variant er niet in geslaagd de 67 stuks van vorig jaar te overtreffen, het blijft steken op 55. Op de Multistrada V2 na (min 20) geen modellen die echt grote aantallen verliezen, het is een paar hier en een paar daar. De Diavel for Bentley van €69.570 (3x), een Diavel Mulliner van €84.570,- en de Panigale V4 Bagnaia WC 2023 Replica (3x) à € 85.570 zorgen nog wel voor een beetje omzet bij de dealers die deze exclusieve dingen wisten te verkopen.
Buiten de top10
Plek 11 t/m 15 zijn gevuld door merken die dit jaar flinke stijgende cijfers scoren. Als eerste Royal Enfield, vorig jaar ook op plek 11, verkoopt nu ruim 455 motoren in NL. Dat is een plus van 27%, het gat naar de top10 wordt steeds kleiner. De Himalyan is met 160 stuks de bestverkopende RE. Ook Aprilia zit met 28% meer motoren dik in het groen, en met 355 stuks op plek 12. Het is wel de motorscooter SR GT 200 die de meeste verkopen achter zich mag zetten. De RS660 houdt gelukkig met 75 stuks de sportieve eer hoog. Twee chinese merken bij de top 15: Benelli en CFmoto, beide merken plussen fors.
Moto Guzzi is het laatste merk dat nog boven de 200 motoren verkoopt. Sterker nog ze verkopen 10% meer dan vorig jaar en tikken met 289 eigenlijk bijna de 300 aan. De nieuwe Stelvio zorgt met bijna 80 voor de plus, de V85 (110) en de V100 (40) leveren in tov vorig jaar.
Gewoon nog een V-Twin 1000cc mét cardan in een motorfiets hangen? Het kan dus nog gewoon bij Moto Guzzi. Zoals de Stelvio, niet duurder dan de KTM 890 Adventure en zelfs goedkoper dan de BMW F900 GS Adventure, om maar wat te vergelijken.
Na de top15 zien we eigenlijk alleen Husqvarna klappen krijgen -28%. Dat helpt niet mee in het voortbestaan van dit merk. Twee Italiaanse merken maken flinke plussen: Fantic Motor 50 stuks = +44% en MV Agusta, voornamelijk door de Brutale R.
MV Agusta
Ook MV Agusta plust 48% naar 36 stuks. Met deze cijfers lijken de Italianen uit Varese momenteel best goed te gaan. Echter, begin dit jaar heeft KTM een meerderheidsbelang (50,1% van de aandelen) in MV Agusta verkregen. En met KTM gaat het helemaal niet goed wat al tot de nodige bezuinigingen heeft geleid, en dus MV Agusta nu weer ‘te koop’ staat.
Maar ook MV Agusta heeft, net als KTM, teveel motorfietsen geproduceerd, waardoor er enkele duizenden motoren in magazijnen staan. De productie wordt teruggeschroefd, werknemers naar huis gestuurd, loonsverlagingen, etc. Geen mooie uitgangspositie voor een verkoop. Als we naar de geschiedenis van MV kijken is het sinds 2003 al drie maal verkocht aan een andere eigenaar. De kans dat dit ook goed komt lijkt daardoor groot.
Elektrisch
De twee voornaamste merken die enkel elektrische modellen op de markt brengen hebben dit jaar goed gedraaid. Als eerste Zero die nu meer dan 100 motoren omzet. De DSR/X, qua looks lijkt deze op de Yamaha Tracer, is hier de motor die 25% van de verkopen binnenhaalt. Eindelijk een model die de gemiddelde woon-werkrijder zou willen kiezen, rechte zit, windbescherming en bagagemogelijkheden. De nakedbike is leuk om te zien en om mee te rijden, hobbymatig! Zijn wij nu de enige die dit snappen?
Ook Energica heeft 25% meer motoren verkocht waarbij de teller nu op 34 stuks staat. Klein detail is wel dat Energica afgelopen jaar financiële problemen heeft gekregen, er wordt wel uitgegaan van een herstart/doorstart.
Nu LiveWire een eigen merknaam is geworden, vast een strategie van Harley om niet het ‘stoere’ imago te verliezen, zien we wel meer verkopen. Vorig jaar 4 stuks, dit jaar 12… Nog steeds geen aantallen waarmee je het verschil kunt maken.
BMW verkoopt met de CE 02 en CE 04 respectievelijk 81 om 31 stuks, dat zijn er 40 meer dan in 2023.
Kawasaki heeft met de Ninja E-1 en Z E-1 nu ook een accufietsen in de folder staan, de 3 Ninja’s en 10 naked exemplaren zeggen eigenlijk nog niets, ze zijn namelijk pas sinds september verkrijgbaar.
Kleine scootermerken als Segway en Silence plussen ook aardig.
Elektrische motoren betalen geen bruto BPM, dat zou betekenen dat, als je de lege velden in de open data van de RDW selecteert, je precies weet hoeveel elektrische motoren er verkocht zijn. Je voelt het aankomen, dat is niet zo. Van de 460 zonder ingevuld bedrag zie je bijna 30 benzinemotoren verschijnen, maar ook geen Kawasaki E-1 modellen.
Conclusie: misschien wel de meest conservatieve markt voor mobiliteit lijkt, in heel kleine stapjes, toch wat te vernieuwen. Hoewel… slechts 2,3% van alle nieuwe motoren is een accubak.
Woensdag kentekendag
De dag waarop de meeste motoren wordt verkocht, gaat naar 2 dagen, woensdag 14 juni en woensdag 26 april. Op die dagen gingen er 179 motoren op kenteken. Woensdag 29 maart volgde met 170 stuks, dat is best vroeg in het seizoen. 31 mei en 12 april, met rond de 150 stuks, volgen daarna, wat ook beide woensdagen zijn. Wij wisten het niet maar klaarblijkelijk koop je op woensdag je nieuwe motor!
Dat is natuurlijk niet waar want het ding op kenteken zetten is meestal niet hetzelfde als aanschaffen en wegrijden.
Hard gaan, of niet
6 modellen hebben een Maximale constructiesnelheid van boven de 300 km/h. drie maal een MV Agusta, twee BMW modellen en een Aprilia. Net onder de 300 komen de Panigales, CBR1000ST en Ninja’s H2 SX.
Er zijn ook 18 motormodellen die de 85 km/h nog niet eens halen, voornamelijk elektrische scootertjes maar ook de benzine Yamaha LCG125, vooral mee in de stad blijven!
Weer terug of alweer weg
Maar liefst 1320 motoren moeten nog weer terug naar de dealer. Op deze modellen zit een terugroepaktie. Vooral BMW (714) en Yamaha (331) zijn de koplopers in de recalls. Helaas voor de verkopers van de BMW M1000R, dit model moest dit jaar ook direct terug, net als vorig jaar! 36 motoren zijn alweer het land uit, geëxporteerd in dit geval, dat zijn er een heel stuk minder dan de 150 van vorig jaar.
Cilinderfeitjes
Ook dit jaar is het aantal motoren dat slechts 2 cilinders heeft flink gestegen. In totaal is 60% wat verkocht wordt voorzien van slechts 2 zuigers.
De 4-cilindermotoren laten dit jaar in aantal wel een stijgende lijn zien, percentueel echter gelijk aan vorig jaar. De stijging is waarschijnlijk te danken aan 2 nieuwe sportieve modellen die Kawasaki met de Ninja ZX-4R (62x) en Honda met de CBR600RR (25x) op de markt zetten.
De verdeling ziet er zo uit:
Driewielers
Op kenteken gezet: 585 stuks van 13 verschillende merken. De MP3 van Piaggio is de verkooptopper in dit segment met 300 stuks, gevolgd door de Tricity 300 van Yamaha met 100 stuks. Kymco zet met de CV3 nog bijna 50 driewielers op de weg. Twee keer een Harley Davidson Freewheeler, dat is een soort invalidevoertuig wat een trike moet voorstellen. Zijspan-motoren zijn niet erg in trek om nieuw aan te schaffen, 2x ging er een Mash B-side naar een nieuwe eigenaar.
Alles heeft een prijs?
Er staat 1 motorscooter in de kentekenlijst met een verkoopprijs van €500,- Eerst denk je nog typfoutje maar na wat onderzoek blijkt dat ding waarschijnlijk echt zo weinig te kosten, enkel via een obscure chinese webshop. Een versleten setje banden verwisselen is al bijna duurder dan de aanschafprijs. Hier is een mooie tegelspreuk voor: de ergernis over slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs reeds lang vergeten is!
Dan dit setje, opmerkelijke hoge catalogusprijs, dit moeten typfouten zijn:
Indian Motorcycle Chieftain Dark Horse €381.920
Indian Motorcycle Chief Bobber Dark Horse €248.790
Harley Davidson Low Rider ST €289.958
Disclaimer
Peildata 01-01-2024 t/m 31-12-2024
*Bericht op 1 jan aangepast met cijfers van 31 december.
Bron: RDW Open data Gekentekende_voertuigen / RDC voertuiginformatie
Sommige cijfers hier besproken zijn afgerond op 5 of nul, dit om de leesbaarheid te vergroten. Genoemde prijzen zijn de cataloguswaarde dus zonder opties.
Hardcore circuit motoren zowel voor supersport als motorcross worden vaak niet op kenteken gezet en komen daardoor niet voor in de RDW cijfers.
Opmerkingen, aanvullingen en ongenoegen mag je melden bij de auteur,
kopiëren van de content alleen in overleg.