Motorverkoopcijfers 2023

Om met de deur in huis te vallen: wat een sensationeel jaar! Er is een ongekend aantal nieuwe motoren verkocht (17.600 stuks) en de traditionele top-verkoopmerken hebben flink van plaats gewisseld, mét een nieuwe marktleider.

Lees ook Motorverkoopcijfers 2022 | 2021 | 2020 | 2019

Dat BWM na 13 jaar, al dan niet met verkoop-registratie trucjes, het marktleiderschap af heeft moeten staan is sowieso al noemenswaardig, maar dat het nu zowel Honda (2) als Yamaha (1) voor moet laten gaan is meer dan bijzonder. Zelfs de nieuwe BMW R 1300 GS kon dit niet voorkomen. Overigens stond Kawasaki tot vlak voor kerst nog op die 3e plek. De oorzaak ligt niet in slechte verkopen van BMW, zelfde aantallen als vorig jaar, maar komt door de enorme meer-verkopen die de Japanners neerzetten. Honda heeft gewoon ruim 700 motoren meer verkocht dan in 2022, dat is een ongekende stijging van 40%!

Honda NX500, nee geen 1 cilinder Dominator reïncarnatie maar toch een leuk 2024 model

1 Yamaha (2755) ↑

Yamaha MT07 Motorverkopen 2023
Best verkochte Yamaha: MT-07

Heeft dus de meeste motoren verkocht en mag zich zeker 1 jaar marktleider noemen. Alle motoren met het CrossPlane motorblok doen het gewoon zeer goed! De nakeds MT-07 (500) en MT-09 (400) en de hoogpotige Tracer 700 (205) en Tracer 900 (470) zijn de basis van het Yamaha succes. Uiteraard doen de Tenere 700 (410) en beide XSR varianten 700 (30) en 900 (50) ook nog een flinke duit in de CP zak. Daarnaast zijn de motorscooters N-MAX, T-MAX en X-MAX gezamenlijk goed voor 350 stuks, wat wel 100 stuks minder is dan vorig jaar! Binnen de sportieve modellen zijn de 40 stuks R125 opvallend, het A1-rijbewijs racemodel vecht nog met de MT125 (39) om wie het meeste verkoopt.

Tussen onze occasions vind je veelvuldig prachtige Yamaha modellen!

2 Honda (2545) ↑

Honda CB750 Hornet Motorverkopen 2023
Best verkochte Honda: CB750 Hornet

Met veel nieuwe modellen dit jaar is de verkoopstijging niet geheel onverwacht. De nieuwe CB750 Hornet is, zoals verwacht, het model wat met bijna 250 stuks voor een groot deel verantwoordelijk is voor de groei. Het andere nieuwe model, de TransAlp XL750 voegt met 170 stuks ook flink wat toe. Wat daarnaast vooral opvalt zijn de 200 stuks ADV750 motorscooter. De NC750X zit met 350 stuks weer op het niveau van voor de leveringsproblemen. De ultieme tourmachine NT1100 stijgt ook boven de 175 stuks. De nieuwe scrambler CL500 is met 40 stuks ook zeker het vermelden waard. De nieuwe DAX (ST125) is met 95 stuks de absolute verkooptopper in het 125cc (A1 rijbewijs) segment. Zelfs Yamaha’s MT125 en R125 samen komen nog niet in de buurt van deze cijfers.

De verhouding manueel / DCT is flink aan het verschuiven naar DCT. Van de motoren die met DCT geleverd kunnen worden is ondertussen al 63% geleverd met DCT automatische versnellingsbak.

Tussen onze occasions vind je veelvuldig prachtige Honda modellen!

3 BMW (2305) ↓

BMW R1250GS Motorverkopen 2023
Best verkochte BMW: R 1250 GS

Zoals gezegd zijn de verkopen van BMW op hetzelfde niveau als vorig jaar, financieel gezien zullen de 50 stuks K1600 minder verkocht wel pijn doen, op de R18 na het duurste model in de catalogus. De R18 zelf verkocht er ook 10 minder dan in 2022. GS-en blijven hot. Van de nieuwe 1300cc GS zijn er binnen twee maanden al ruim 100 op kenteken gezet, de R1250GS nog 810 waarmee er totaal 50 meer grote allroads bij de Duitsers de deur uit zijn gegaan tov vorig jaar. De middenklasse F850 (80) en F750 (92) scoren met als de kleine G350GS (30) allen identiek aan vorig jaar. Van de tourfiets R1250 RT zijn er slechts 200 op kenteken gezet, ruim 100 minder. De winst zit bij de naked F900R die 70 stuks meer verkoopt.

4 Kawasaki (2265) ↑

Kawasaki Z900 Motorverkopen 2023
Best verkochte Kawasaki: Z900

De plus van 250 stuks is in Nederland al snel meer dan noemenswaardig. De groei in de Z900 is er nog steeds niet uit, dit jaar zijn 575 stuks van deze naked op kenteken gezet. De grote allroad Versys 1000 doet exact hetzelfde dit jaar, de kleine Versys650 verkoopt er ruim 40 meer en eindigt op 15 minder dan de grote broer met 260 stuks. De nieuwe Z650 is ook erg in trek want met 445 stuks zijn dat er zelfs 200 meer dan in 2022. Retro is wel een dalende trend bij deze Japanners, zowel de Z650RS als de Z900RS verliezen zo’n 30%. De Ninja 400 is in aantal verdubbeld naar nu 55 stuks. De Vulcan chopper zit met 130 stuks ook boven vorig jaar.

Tussen onze occasions vind je veelvuldig prachtige Kawasaki modellen!

5 KTM (1255) ↑

KTM 1290 Super Adventure S Motorverkopen 2023
Best verkochte KTM: 1290 Super Adventure S

Ook de Oostenrijkers doen aan goed verkopen dit jaar. Met 200 motoren meer dan vorig jaar zeker geen verkeerde cijfers. Hoewel 2022 gewoon een slecht jaar was en ze nog niet aan de 1325 stuks van 2021 komen mogen ze toch niet klagen. De verdeling tussen de modellen is als volgt: 350 nakeds | 420 allroads | 370 Crosser/Enduro | 70 Supermoto | 3 elektrische crossers en 6 supersport modellen. 1 beperkte oplage KTM Brabus 1300 R werd in Nederland geleverd, met een prijs van bijna €45.000 meteen de duurste KTM.

6 Suzuki (1165) ↑

Suzuki V-strom DL 650 Motorverkopen 2023
Best verkochte Suzuki: V-Strom 650

Onze verwachtingen voor de Japanners uit Hamamatsu waren ook best hoog, met 2 nieuwe potentiële verkoopkanonnen, de allroad V-Strom800 (DL800) en de naked GSX 800, beide doen het zeker niet verkeerd met respectievelijk 190 en 145 stuks. Maar de oude naked verkooptopper SV650 doet er, weliswaar met nieuw jasje, ook gewoon 190. De toerfiets GSX 1000GT laat met 148 stuks zien dat het zeker een segment is waar nog leuke aantallen zijn te scoren en dus niet iedereen op een allroad wil. Wat doen de andere allroads bij Suzuki dan? De kleine V-Strom650: 240 en de grote V-Strom 1050: 175. Met een totaal van 1165 stuks komen ze achter KTM op de 6e plek, maar wel een plekje hoger dan vorig jaar toen ze Harley Davidson nog boven zich zagen. In totaal scoort Suzuki bijna 150 motoren meer.

Tussen onze occasions vind je veelvuldig prachtige Suzuki modellen!

Harley Davidson Low Rider ST Motorverkopen 2023
Best verkochte HD: Low Rider ST

7 Harley Davidson (805)↓

Sinds we op deze site de verkoopcijfers bespreken gaat het jaar op jaar minder met de dikke choppers en baggers van de Amerikanen. Ook dit jaar weer dalende verkopen, de 800 stuks worden nog net gehaald. Het is dat de verkopen van Triumph ook niet top zijn geweest anders waren ze zelfs 2 plekken gezakt in de top verkopende merken.
De 82 stuks verkopen op de allroad Pan America zijn een halvering van vorig jaar! De nog slechts 4 elektrische Livewire zijn al helemaal niet meer het vermelden waard.

Triumph Trident Motorverkopen 2023
Best verkochte Triumph: Trident 660

8 Triumph (765) ↓

De motorbouwer uit Hinckley UK zag de stijgende lijn van vorig jaar niet doorzetten, zelfs iets mindere cijfers. De naked Speed Triple modellen scoren betere cijfers met zelfs meer dan 100 stuks voor de STREET TRIPLE RS 756. Samen met hoogpotige Tiger Sport (ook 100 stuks), zeg maar de Engelse Yamaha Tracer 700, zorgen deze eigenlijk dat de cijfers nog acceptabel zijn, de overige modellen noteren allen minder verkopen. Zo ook de allroad Tiger 1200 die nog net 100 stuks weet te verkopen, in vergelijk met de 170 stuks vorig jaar is dat geen mooi getal. De Trident is het andere model wat nog groene cijfers scoorde: met net boven de 100 stuks zelfs 20 meer dan vorig jaar.

9 Ducati (620) ↑

motorverkopen 2022
Best verkochte Ducati: Desert X

In Bologna een heel klein glaasje champagne voor de Nederlandse cijfers. Met een minimale groei van 30 stuks, nog geen 5%, zit er toch weer een stijgende lijn in. De plus zit niet in de Scramblers, Monsters, Multistrada V4 of Hypermotrards, die zijn opmerkelijk genoeg vrijwel gelijk aan vorig jaar. De Desert X (+25), Multistrada V2 (+20), Panigale V4 (+15) zijn de modellen die Ducati in de plus zetten, en ze zelfs op plek 9 komen.

Vespa GTS 300
Best verkochte Piaggio: Vespa GTS 300

10 Piaggio (605) ↓

Verrassend genoeg zijn er dit jaar 50 motorscooters minder op kenteken gezet bij deze Italianen. Het lijkt niet veel maar resulteert wel in een plekkie zakken. Het verlies zit puur in de verkopen van de Vespa GTS. Oorzaken verzinnen blijft altijd lastig, zeker omdat Honda flink in de plus scoort met de motorscooters maar Yamaha juist weer in de min. Vijf stuks stekker-scooters Vespa Elettrica zet ook geen zoden aan de dijk, het zijn er wel vier meer dan in 2022!

Na de top 10

Verkopen 2022 moto guzzi v100 mandello
Moto Guzzi V100 Mandello

Plek 11, 12 en 13 zijn net als vorig jaar bezet door Moto Guzzi, Royal Enfield en Aprilia de verkoopaantallen zijn ook vrijwel gelijk aan vorig jaar. Plek 14 is nu door Benelli ingepikt ten koste van Husqvarna, beide merken scoren flinke meerverkopen tov 2022 maar de chinezen verkopen met hun TRK 502 en 702 gezamenlijk 90 motoren meer en gaan zo in totaal van 150 naar 230 stuks. Bij Husqvarna geen duidelijk model wat meer scoort, over de hele breedte worden er totaal 40 motoren meer verkocht. Moto Guzzi verkoopt 35 minder van de allroad V85T, maar dat wordt ruim gecompenseerd door de V100 Mandello, daarvan zijn er 70 naar een nieuwe eigenaar gegaan.

Moto Morini (17e) verkoopt lekker met zijn nieuwe 6 1/2 (seiemmezzo) scrambler SCR en naked STR, samen goed voor bijna 40 stuks. En laat hiermee drie merken achter zich die vorig jaar nog boven deze chinezen stonden. De allroad X-Cape verkoopt er wel al 10 minder.

Verder in de plus geëindigd zijn Indian(+20), CFMoto (+25), SYM (+10) en Rejiu (+9). Mindere verkopen in de top 25 zijn oa Kymco (-45), Beta (-20), GASGAS (-20), Voge (-20), MV Agusta (-20)

Bakker Motors heeft ook een Youtube-kanaal waar steeds meer motoren uit de showroom te vinden zijn!

Logo Bakker Motors Youtube

Opvallende zaken

150 motoren zijn alweer geëxporteerd, onder andere 50X Yamaha, 30X BMW en 25x een Harley.
500 motoren hebben een openstaande terugroepaktie uitstaan. Buiten enkele losse motoren betreft het voornamelijk
BMW: M 1000 R en R 1250 RS.
Harley Davidson: Low Rider S en ST
Triumph: Tiger Sport en Trident.

16 motoren kunnen niet op kenteken gezet worden (niet de export motoren) wat zou kunnen inhouden dat deze motoren zijn gestolen of beslag is opgelegd.

De goedkoopste motor: VMRACING VM 125 SMR, een Italiaanse SM van dus slechts €1540,-?

Het lijkt erop dat de echt grote Allroads (>1200CC) het momenteel zwaar hebben, de middenklasse zo rond de 800cc zit wel flink te plussen. Och, deze ‘middenklasse’ motoren hebben tegenwoordig ook rond de 100PK in huis, veel meer dan je ooit nodig hebt, en zijn veelal een stuk vriendelijker geprijsd.
In onze showroom kun je veelvuldig allroad motoren uit alle segmenten tegenkomen.

125CC

Het aantal verkochte A1-rijbewijs geschikte motoren stijgt met 200 stuks naar 775 dit jaar, een substantieel getal. Absolute marktleider in dit subsegment is Honda met 315 units. Yamaha volgt op afstand met 120 van deze pittige dingen. Nu heeft Honda natuurlijk met de MSX Grom, Dax en Monkey de leukste motoren op de markt. Gezamenlijk zijn deze funbikes al goed voor 200 stuks.

Cilinders

De 4 cilinder behoort ondertussen tot een uitstervend ras, waar er vorig jaar nog bijna 8860 stuks verkocht werden zijn het er dit jaar slechts 2170!? En dat terwijl enkele bestverkopende modellen vier van die pijpen onder het motorblok vandaan hebben lopen (Kawasaki Z900 en Versys 1000 / Honda CB650 en CB1000R / BMW S1000 R en XR / Ducati Multistrada V4 / Suzuki GSX-S1000 / Aprilia Tuono). Kleine lichtpuntjes, Honda komt volgend jaar met een nieuwe CB1000 Hornet en een echte CBR600RR mét 4 cilinderblok (120pk @14.200tpm)! Verdeling cilinders: 1: 3220 | 2: 10150 | 3: 1510 | 4: 2170 | 6: 630

Onderaan de verkopen

Aan de staart van de verkooplijst komt een steeds grotere lijst met exotische merken die 1 of 2 stuks verkopen. 7 merken komen uit Europa, de overige 25 merken zijn allemaal chinese flutdingen. Veelal elektrisch en sommige daadwerkelijk te koop op aliexpress! De populariteit van de Fatbike heeft hier ook aan bijgedragen, want van dit type zijn er enkele op kenteken gezet. Het blijft een vreemd verhaal: je koopt een, veelal plastic, ding met 2 wielen en een accu. Je mag er dan nog mee de snelweg op ook. Realiseer je wel dat je voor een beetje kwalitatieve elektrische fiets al snel €3000 kwijt bent, en onder de €5000 koop je zo’n ali-ding. Haal daar nog even invoerrechten etc. vanaf en je weet dat je op een fiets rijdt met bredere banden. De betrouwbaarheid, duurzaamheid (als in lang mee gaan) en kwaliteit van de onderdelen kunnen alleen maar belabberd kan zijn. Je kent vast wel de filmpjes van ontploffende accu’s die aan de lader hingen. De merknamen zijn ook dit jaar veelzeggend en anders dan vorig jaar: Lvneng, Mangosteen, Caofen, CIineco, Sunra en Admitjet.

Junak

Ook een merk die even door de zoekmachine moest. Een Pools merk met een enorm breed portfolio! Er zitten best leuke modellen tussen tot maximaal 400cc, wel veel details ge-copy/paste van de grote motormerken. Dus als je nog wat złoty’s hebt liggen… Of de motoren ook daadwerkelijk in Polen gemaakt worden of in china is niet duidelijk. 2 stuks werden er in Nederland op kenteken gezet, de Junak 121 en een M16-125.

Segway E300SE  Motorverkopen 2023
Segway E300SE 

Electrische motoren

De vraag vooraf is wel een beetje wanneer is het een motor? Cijfers als 70kg rijklaargewicht, maximale constructiesnelheid 79 km/h, catalogusprijs €3399,- klinkt meer als een te grote bromscooter. In totaal hebben we het over 415 stuks accurijwielen. Zowaar heeft BMW zich dit jaar zich nét achter segmentleider Zero genesteld. Voornaamste reden is wel dat het merk Zero behoorlijk minder verkocht heeft. Vorig jaar nog goed voor 140 stuks, nu slechts 85! BMW komt met 71 verkochte CE 04’s heel dicht in de buurt. Het merk Segway (chinees) heeft ook een model op de markt want daar zijn er 48 van op kenteken gezet, het betreft waarschijnlijk de E300 (geen model registratie bij de RWD). Energica staat op de 4e plek (29x) want het merk Sur-Ron heeft gewoon 33 elektrische crossers in china op de boot gezet en hier laten afleveren. Daar hangt overigens een niet-chinees prijskaartje aan: €7495 voor de Ultra Bee en €11.950 voor de Storm Bee.

De RDW datakwaliteit

Uiteraard zijn er veelvuldig lege velden in de data, soms wat storend maar niet perse foutief. Helaas kun je er dus niet helemaal vanuit gaan dat motoren zonder cilinders allen elektrische motoren zijn. Meest storende typefout in de data: Triumph Tiger 900 Rally Pro cataloguswaarde: €189.953. Hopelijk is de verzekeringspremie niet op dat bedrag gebaseerd. Iemand heeft het voor elkaar gekregen om slechts €50,- BTW op een VESPA GTS te betalen, of dit verkeerd in te voeren. Een aantal elektrische gevallen wegen rijklaar nog geen 80 kilo, twijfelachtig. Vier motoren hebben al een tellerstand geregistreerd staan in 2022.

Disclaimer

Peildata 01-01-2023 t/m 30-12-2023
Bron: RDW Open data Gekentekende_voertuigen / RDC voertuiginformatie
Sommige cijfers hier besproken zijn afgerond op 5 of nul. Dit om de leesbaarheid te vergroten. Genoemde prijzen zijn de cataloguswaarde dus zonder opties.

Elektrische motoren hebben geen cilinders en komen dus in sommige overzichten niet voor.

Hardcore circuit motoren zowel voor supersport als motorcross worden vaak niet op kenteken gezet en komen daardoor niet voor in de RDW cijfers.

Opmerkingen, aanvullingen en ongenoegen mag je melden bij de auteur,
kopiëren van de content alleen in overleg.

Interessant om Bakker Motors Zaandam te volgen!

Logo Bakker Motors Instagram
instagram.com
Pinterest logo https://nl.pinterest.com/bakkermotors/
nl.pinterest.com
Facebook logo facebook.com/bakkermotors
facebook.com