Motorrijden in het buitenland

Actuele landen-informatie betreffende Corona maatregelen vind je op de speciale ANWB -Reiswijzer. Of download de Reisapp van Buitenlandse Zaken.

Motorrijden buitenland regelgeving

De komende periode gaan weer veel van onze klanten een grote buitenlandse rit maken. Met 1 Europa wordt alles eenduidiger, zou je denken. Maar op verkeersgebied wordt het eigenlijk steeds lastiger, ieder land heeft eigen regelgeving. Verkeersvignetten, wegafsluitingen voor motorrijders, verplichte spullen in je bagage zoals verbandtrommels en fluorescerende hesjes, CE gekeurde motorkleding en dan hebben we het nog niet over verkeersregels gehad. Ook de mileuzones worden per stad steeds ingewikkelder.

Waar moet je op letten als je naar het buitenland gaat? Hieronder leggen we voor de populairste landen de belangrijkste algemene zaken uit.

Duitsland

motorrijden in Duitsland

Maximum snelheid op snelweg: geen; maar 130 km/h aanbevolen, secundaire wegen: 100 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Door file filtreren NIET toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Geadviseerd om bij je te hebben: fluo hesje en EHBO kit
  • Verplicht om een bril bij je te hebben als je lenzen draagt
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Streng qua geluidsnormen (E-norm), milieuzones gelden niet voor motoren
  • Hou rekening met wegafsluitingen voor motoren (met dank aan de open uitlaat rijders die het verpest hebben voor de rest)
  • Fietser inhalen mag alleen als er 2 meter afstand tussen jou en de fietser zit
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken

Fluo hesjes hebben we in de winkel op voorraad!

Belgie

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: 90 km/h in Vlaanderen 70km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in  België
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben (en dragen tijdens pech of parkeren op de weg): fluo hesje en EHBO kit
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Kleding: verplicht om handschoenen, jas en broek met lange mouwen en schoenen die de enkels beschermen te dragen. Dit geldt ook voor de passagiers
  • Hou rekening met soms slechte wegen
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken

Luxemburg

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h, secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in Luxemburg
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Verbod op gebruik dashboard- of actioncamera
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken

Frankrijk

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h (110 bij regen), secundaire wegen: 80 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in Frankrijk
  • Kun je beter maar niet naartoe gaan, zie de grote lijst hieronder 🙂
  • Zeer veel tolwegen
  • Door file filtreren is NIET toegestaan, maar in sommige steden als Parijs en Nice wel, tot max 50k/h
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om bij je te hebben: fluo hesje
  • Kleding: verplicht om CE gekeurde handschoenen te dragen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • In Parijs, Lyon, Grenoble, Straatsburg en Toulouse heb je speciale een ‘Crit’ Air’ sticker nodig (milieu-ding) 
  • Bestuurders die korter dan 2 jaar het rijbewijs bezitten mogen max. 100 km/u
  • Op motorkleding moet (bij slecht weer) reflectiemateriaal zijn aangebracht van min. 150 cm2
  • 2 alcoholtesters bij je hebben

CE gekeurde motorkleding vind je op de eerste etage in onze showroom

Verenigd Koninkrijk / Groot-Brittannië

motorrijden in Engeland

Maximum snelheid op de snelweg: 112 km/u (70 mph), op secundaire wegen 96 km/u (60 mph) en in de bebouwde kom 48 km/u (30 mph)

  • Hier rij je aan de verkeerde kant van de weg, betaal je met Ponden en geven ze alles in Miles aan
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is alleen verplicht bij slechte condities
  • Oude motoren zonder flat-line koplamp dienen gedeeltelijk afgeplakt te worden om verblinden tegen te gaan
  • Hou rekening met slechte wegen zeker rond de grote steden en veel trajectcontroles en snelheidscamera’s
Ben je op zoek naar de juiste motor om op vakantie te gaan?
Wij hebben een showroom vol met mooie een eerlijke motoren. HIER de actuele voorraad.

Oostenrijk

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h, secundaire wegen: 100 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

motorrijden in  Oostenrijk
  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Verplicht om EHBO kit bij je te hebben
  • Autobahn vignet verplicht op heel veel wegen
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Dashboard- of actioncamera verboden
  • Tussen 0:00u en 05:00u geldt een max snelheid van 100km/h
  • Reservebril verplicht
  • Hou rekening met wegafsluitingen voor motoren (met dank aan de open uitlaat rijders die het verpest hebben voor de rest)
  • Een ‘Reddingsstrook‘ vrijhouden voor hulpdiensten op wegen van twee of meer rijstroken
  • Hoge boetes, per 2021 zijn deze verdubbeld

EHBO kits verkrijgbaar in onze winkel

Italië

motorrijden in Ialië

Maximum snelheid op snelweg: 130 km/h (bij regen 110km/h), secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Door file filtreren is WEL toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Veel tolwegen
  • Milieuzones in vele steden/ regio’s met inrijverbod

Zwitserland

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: 80 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

Vlag Zwitserland buitenland rijden
  • Betalen in Zwitsere Franken (CHF)
  • Door file filtreren is NIET toegestaan
  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Het is verplicht om een reservebril bij je te hebben
  • Flitspaal waarschuwingssystemen NIET toegestaan
  • Dashboard- of actioncamera Afgeraden
  • Vignet verplicht
  • Het is verboden om naast elkaar te rijden

    Verkeersboetes zijn hoog! Extra hoog bij te hard rijden in een tunnel.

Spanje

Maximum snelheid op snelweg: 120 km/h, secundaire wegen: 90 km/h, binnen bebouwde kom: 50 km/h

  • Verlichting aan overdag is verplicht
  • Door file filtreren is NIET toegestaan
  • Verplicht om handschoenen te dragen
  • Het gebruik van een headset, hoofdtelefoon of oortjes is verboden
  • Gehoorbeschermers zijn niet toegestaan….??!
  • Instellen van navigatieapparatuur tijdens het rijden is verboden
  • Madrid en Barcelona hebben een milieuzone

Verkeersborden en informatie ter plaatse overschrijven uiteraard bovenstaande algemene regels!

Bagage

Bagage kan enorme invloed hebben op het rij- en remgedrag van je motor. Door meer gewicht aan de achterkant heb je een langere remweg en zal de motor zeker bij hogere snelheden minder stabiel zijn.
Travel light” is ook bij een motorvakantie de beste tip. Probeer zo weinig mogelijk mee te nemen en stop zware voorwerpen zo laag mogelijk en zoveel mogelijk richting het midden van de motor. De vering van de motor, met name voorveerspanning aan de achterzijde, mag zeker een paar slagen stijver gezet worden.
Zit er ook nog een passagier achterop dan is het belangrijk om te kijken of je niet het maximale belastgewicht overschrijdt.

En verder?

Je eigen gezonde verstand! Verder zorg je dat je motor tip-top in orde is. Het beste kun je je motor bij ons langs brengen voor een beurtje of controle. Dan weet je dat je remmen en vloeistoffen op orde zijn, je verlichting werkt en hebben we je banden op spanning gebracht, je ketting/tandwiel is nagekeken en gesmeerd.
Je hebt je verzekering met buitenland dekking op orde en je pinpas voor buitenland gebruik vrijgegeven.

Je controleert (of brengt bij ons) je motor minimaal 1 week van te voren!

Zelf neem je nog een kettingspray mee, reserve paar handschoenen, goede motorregenkleding en zorg je voor goede bagagetassen en bevestiging. We hebben dit allemaal op voorraad in de winkel!

Kijk op DEZE SITE voor specifieke (milieu-) regels in steden en gebieden.

Voor dit stuk zijn verschillende bronnen geraadpleegd zoals ANWB, KNMV en FEMA. Zie dit als hulpmiddel en niet als wetmatige waarheid. Wijzigingen voorbehouden.

Origineel bericht geplaatst op 5 juni 2019. Algehele controle 1 juli 2020, laatste aanpassing 21 juli 2021

Dit bericht is 1149 maal gelezen.