
Honda pakt door met de minibikes en presenteert doodleuk de volgende icoon in een nieuw modern motorjasje: De Honda DAX ST125 komt nu naast de MSX125 en Monkey 125 te staan. En zeg nu zelf: dit is toch weer eye-candy van het beste soort?!

Ruim 40 jaar geleden stonde de Dax (50cc brommer) voor het laatst nieuw in de showroom. Bij ons staat trouwens nog een origineel exemplaar op de trap (niet te koop). Maar vanaf komend jaar moet je dus de moeilijke keus maken of je een Monkey of een Dax wil. De nieuwe Dax staat op 12-inch wielen en is rondom van Led verlichting voorzien. Het luchtgekoelde 1cilindertje komt met vier versnellingen en centrifugaalkoppeling, waarmee de Dax dus echt afwijkt van de MSX en Monkey die een manueel geschakelde versnellingsbak hebben. Hiermee komt meteen het eigenwijze van een Dax (teckel) naar boven.
Meer over Dax

Het motorblok is afkomstig uit de nieuwe Super Cub C125, de bestverkochte motorfiets ter wereld met meer dan 100 miljoen verkochte exemplaren, daarmee heb je een zeer degelijk en oer-betrouwbaar motorblok. Het voldoet aan de strengste milieu-eisen (Euro5) en is ook nog eens superzuinig met een opgegeven verbruik van 1op 63.
Het ronde LCD schermpje zou je kunnen kennen van de Monkey waar ook de koplamp en achterlicht van geleend is, prima keuze want het straalt een moderne retro-look uit, precies wat je wilt bereiken met deze motor. De motor is verder voorzien van ABS, 31mm USD voorvork, aluminium wielen met dikke banden. Het grote zadel maakt de motor geschikt voor een duo-passagier.
Het schakelen met de 4 versnellingsbak doe je nog wel zelf met je voet maar zonder koppeling, relaxed!
Specificaties
Zadelhoogte: 775mm
Tankinhoud: 3,8 L
Rijklaargewicht: 107 kg
Afmetingen (L x W x H): 176cm x 76cm x 102cm
Aandrijving: tandwiel/ketting
Vermogen: 6.9 kW (9PK) @ 7000 tpm
Koppel: 10.8 Nm @ 5000 tpm
Geluid: ~79dB
Verbruik: 1 op 63
Verkrijgbaar in:
Pearl Nebula Red en Pearl Cadet Grey

De nieuwe Dax 125 is na de zomer verkrijgbaar voor €5.099.

Dax Geschiedenis
In navolging van de in 1967 geïntroduceerde Honda Monkey kwam in 1969 de iets grotere Dax op de markt waarmee ook de doelgroep groter werd. Het gemak van een klein vervoersmiddel bleef, de stabiliteit en inzetbaarheid werd vergroot. De eerste modellen waren net als nu voorzien van het blok van de SuperCub (50 of 70cc) en hadden 3 versnellingen met centrifugaalkoppeling en het kenmerkende stalen T-vorm frame.

In 1972 kwam de ST90 Mighty Dax ernaast, groter motorblok en 14 inch wielen waardoor de motor ook meer offroad geschikt werd. Een jaar later kwam er de 50cc CY50 Nauty Dax, aanpassingen aan het blok en voorzien van 4 versnellingen, nieuw tank, uitlaat, zijkappen en funky kleurschema’s maakte de dat de Dax tot begin jaren ’80 in de verkooplijsten stond.
In 1994 werd de ST50 Dax opnieuw op de markt gebracht in thuisland Japan en is daar bijna 10 jaar lang verkocht.
Nu staat er weer een nieuwe Dax, een volwassen motor geschikt vanaf A1 rijbewijs en helemaal bij de tijd.
Wij zijn geen Honda premium dealer en hebben de nieuwe modellen niet in de showroom staan