Hoeveel benzine verbruikt een motor eigenlijk? Een vraag die ons vaak gesteld wordt in onze showroom, maar ook bij rijders onderling vaak aanleiding voor een gesprek. Zeker een hot-topic als de benzine prijzen weer eens flink gestegen zijn. Een eenduidig antwoord is er niet. Per motor kan dit behoorlijk verschillen, maar ook jij als bestuurder hebt veel invloed, dat hebben we HIER al eens onderzocht. Maar een motor met een verbruik lager dan 1 op 15 zijn echte uitzonderingen. De overgrote groep motoren rijdt op 1 liter benzine tussen de 15 en 20 kilometer ver.
Welke factoren veroorzaken die verschillen?
- Cilinderinhoud
- Aantal cilinders
- Gewicht van de motor
- Type motor
- Jouw rijsstijl
Fabrieksopgave lekker positief
De verbruikscijfers die de fabrikant van de motor opgeeft zijn een richting van wat er haalbaar is op een motorfiets, maar ga er wel vanuit dat jouw dagelijkse praktijk vaak hoger uitvalt. De cijfers van de fabrikant zijn verkregen in ideale omstandigheden en die bestaan nu eenmaal niet in Nederland met onze verkeersdrukte, talloze verkeerslichten, rotondes en woondrempels. Een afwijking van 2 tot 5 kilometer minder per liter brandstof is een stuk realistischer en wel haalbaar voor de gewone rijders. Het verschilt ook per merk hoeveel die afwijking is.
De hier beschreven cijfers zijn voor iedereen haalbaar, uitersten zoals rondrijden als een oud wijf op een rollator of raggen als Rossi, laten we buiten beschouwing.
Ik wil getallen horen!
OK, als we de showroom rondkijken zien we de zuinigste motor al staan glimmen: het is de Honda PCX150 motorscooter. Dit kleine één-cilinder motorblok is in een lichtgewicht frame gezet met een gestroomlijnd bodywork. Met een totaal gewicht van 130kg én een start-stop systeem waarbij de motor uitgaat als je stilstaat en weer aanspringt als je gas geeft is een verbruik van 1 op 45 gewoon haalbaar. De kleine Honda PCX125 of SH125 motorscooters rijden zelfs met 1 liter ruim 50 kilometer ver.
Verder is natuurlijk de Honda NC700/750 koploper in zuinigheid waarbij zonder moeite 1 op 27 gehaald kan worden. De Yamaha MT-07 komt met 23 ook aardig in die richting, en een Suzuki V-strom DL650 doet met 1 op 24 ook ongeveer die cijfers. Deze motoren zijn moderne 2-cilinders en wegen relatief weinig, twee zaken die erg meehelpen in het verbruik.
Supersport motoren verbruiken per definitie niet veel meer benzine ondanks hun grote prestaties. Zeker de lichtere modellen rond de 600cc kunnen vaak verrassend zuinig zijn. De stroomlijn van deze motoren is natuurlijk optimaal en het gewicht van deze motoren is laag, beide van invloed op het verbruik.
Het is ook niet zo dat een moderne motor altijd zuiniger is dan een oude motor, zeker toen de eerste motoren injectie kregen steeg het verbruik tov hun carburatie voorgangers. De laatste jaren zie je wel dat die cijfers verbeteren.
Opeens valt mijn oog op de Monkey (of MSX) die in de showroom staat, ja je kijkt er ook gemakkelijk overheen natuurlijk. Deze minibike, en toch echte motorfiets, heeft ook een verbruik van 1 op 50. Best makkelijk om te halen in dit geval met een 1 cilinder blokje en een totaal gewicht van slechts 100 kilo.
Cilinderinhoud
Gemiddeld genomen kun je makkelijk stellen dat een klein motorblok zuiniger is dan een groter exemplaar. De Z-serie van Kawasaki is misschien een mooi voorbeeld met verschillende blokken in optisch dezelfde soort motor om onder elkaar te zetten:
Z300 (2 cilinder – 167kg) ~1 op 25
Z650 (2 cilinder – 187kg) ~1 op 21
Z800 (4 cilinder – 229kg) ~1 op 18
Z1000 (4 cilinder – 221kg) ~1 op 15
De prestaties van de motoren gaan in dezelfde lijn als het verbruik, een open deur natuurlijk als je snapt dat de 2 kleine zuigerkamers in de Z300 sneller voorzien zijn van een lucht-benzine mengsel dan de 4 kamers, die per kamer een stuk groter zijn in het Z1000 blok.
A2 motoren
Eigenlijk doen alle A2 motoren het erg goed qua verbruik, veelal omdat dit motorblokken zijn onder de 700cc, en daardoor ook niet zoveel hoeven te wegen. De prestaties van de motoren zijn beperkt* want mogen niet uitkomen boven de 35kW.
Dit *beperkt is erg relatief, de meeste motoren hebben ruim voldoende vermogen om nog flink te kunnen poken en illegale rijbewijs-invorderings-snelheden te behalen. Daar heb je echt geen 100++PK voor nodig.
Een Honda CB500 (of CB500X / CBR500) haalt ook 1 op 27 en rijdt erg volwassen. Zoek je een zuinige motor dan is een A2 motor altijd een goede keus.
Zuinig rijden
Een motor die goed afgesteld staat (kleppen, carburateur), banden op de juiste druk heeft en een goed gesmeerde ketting zullen het verbruik positief beïnvloeden. Zijkoffers, en in mindere mate een topkoffer, hebben een negatieve invloed, je hebt meer oppervlakte dus meer luchtweerstand. Extra veel gewicht als veel bagage of een passagier gaat ook niet voordelig uitpakken.
Er zijn talloze tips om zuiniger te rijden, additieven voor de benzine of olie, uitrol technieken, eerder of later schakelen, meer bandendruk of zelfs vullen met stikstof of lachgas, etc. Doe daarmee waar je in gelooft. De twee makkelijkste en meest effectieve manieren om meer kilometers uit een liter benzine te persen zijn: minder hard optrekken en minder snel rijden.
Op het dashboard van sommige motors staat zo’n actueel verbruiksmetertje, erg handig. Bij hard optrekken rij je gemakkelijk 1 op 4, op de snelweg zie je de meter van 1 op 22 bij 80km/h teruglopen naar 1 op 8 bij snelheden boven de 150km/h. Soms een goede reden om even de gashand iets te ontspannen!
Converteren
In sommige gevallen wordt er gesproken over een verbruik van 5,2 liter per 100km. Altijd weer lastig om dit terug te rekenen naar hoeveel kilometer per liter je dan kunt rijden. Daarvoor kun je een rekenmachine pakken, pen en papier, uit het hoofd een staartdeling maken of je gooit het in DEZE ONLINE converter.
Bijhouden
Er zijn een aantal websites waarbij je zelf je brandstofverbruik kunt bijhouden. Deze sites hebben daardoor een schat aan informatie op dat gebied. Kijk bijvoorbeeld maar eens op Fuelly, wel eerst even de instellingen (onder Units) naar liter/km zetten.
In dit bericht gaan we verder in op zuinige motoren:
Als je nu HIER op drukt heb je grote kans dat jouw ideale zuinige of minder zuinige motor naar voren komt!