Acculaden uitgelegd
De zwakste plek van een motor? De accu! Daarom is het belangrijk om de accu goed te verzorgen. Zeker als de motor langere tijd stil gaat staan krijgt de accu het moeilijk. Bij elke motor verliest er wel ergens een beetje stroom, als het maar naar het klokje of alarm-lampje. Ook lage temperaturen zorgen voor ontlading. De accu wordt over een periode te ver ontladen en verliest capaciteit. Een oudere of kwalitatief mindere accu gaat onherroepelijk de geest geven.
3 tips om je accu optimaal te houden
1 Blijf rijden!
Je leest het goed, een accu blijft het beste in conditie als je zo veel mogelijk de motor gebruikt. Tijdens het starten wordt een beetje capaciteit verbruikt en direct weer bijgeladen. De accu-lading schommelt tussen 90-100% vermogen. De ideaal situatie voor de loodaccu’s (AGM/Gel) die in de meeste motoren te vinden zijn. Woon-werkrijders die tot wel 12 jaar met dezelfde accu doen zijn geen uitzondering. Regelmatig zijn accu’s van weinigrijders na 2 winters al overleden.
2 Haal de min-pool los.
Zorg ervoor dat je je motor met een zo vol mogelijke accu wegzet en eigenlijk nog beter: haal heel de accu uit de motor. Hierdoor verklein je lekstroom-verlies. Ook op de ‘plank’ verliezen de meeste accu’s wat vermogen. Het advies is om ~ elke maand de accu even aan een lader te hangen.
3 De makkelijkste manier: druppellader
Hoewel de accu niet bij alle motoren heel er toegankelijk is, is dit wel de makkelijkste manier. Sluit de accu aan het begin van de stallingsperiode aan op een druppellader en je hoeft er verder niet maar naar om te kijken. Een handige optie is om een standaard laad-connector op je accu aan te sluiten. Dat is eenmalig en je hebt vervolgens altijd snel je motor aan de lader hangen!
Verschil tussen laders
Er is een diversiteit aan acculaders verkrijgbaar, met speciale laadprogramma’s, ontlaadmogelijkheden tot aan recovery-functies. Vooral die laatste klinkt leuk maar is volledige marketing nonsens.
Een accu heeft een aantal CCA, dat geeft de startcapaciteit weer in Ampères. Na verloop van tijd wordt het aantal beschikbare CCA’s minder, het is onmogelijk om die er weer dmv een lader weer toe te voegen. Ook het volledig leegtrekken en weer volladen klinkt erg onlogisch omdat dat precies is wat een (lood-)accu NIET leuk vindt!
Druppellader (onderhoudslader / conditielader) laadt heel langzaam de accu bij tot deze weer vol is. Een hele lege accu zal minimaal 24 uur aan die lader moeten hangen. Veilig om langere tijd aan een motoraccu te laten. Een acculader laadt een lege accu in een uurtje wel weer vol. Hier komt flink wat warmte bij vrij en haar direct, als de accu voldoende vol zit, de klemmen weer los.
Onze tip: Optimate3
Heb je dit bovenstaande gelezen dan snap je dat wij de Tecmate Optimate 3 (of 4, of 5*) acculadder adviseren. Deze hoogwaardige laders hebben een zeer goede prijs/prestatie-verhouding en is geschikt voor jouw motoraccu.
De werking van de Optimate is eenvoudig: sluit de accu aan op de Optimate, de processor in de lader zal direct de status van de accu checken en daarna een normaal laad-programma starten. Als de accu bijna vol zit, start het druppelprogramma. Gemakkelijk te gebruiken. Beveiliging tegen verkeerd aansluiten. Ook buiten te gebruiken (spatwaterdicht).
(*) Ook verkrijgbaar voor Canbus systeem motoren of Lithium-ion accu’s.