Nieuwe 2020 Honda Fireblade – CBR1000RR-R

Honda Fireblade CBR1000RR-R SP (2020)

Na veel geruchten is het dan toch waarheid geworden, een nieuwe Fireblade is gepresenteerd. Het eerste wat opvalt is de toch wel flinke uitlaat (waarschijnlijk om aan alle Euro-normen te voldoen) en de winglets aan de voorzijde, direct afkomstig uit de motoGP. Een ellenlange opsomming van alle vernieuwingen en wijzigingen betekenen 1 ding: deze motor is vanaf nul opnieuw gebouwd. Het referentiepunt is de MotoGP machine waar Honda de afgelopen jaren miljoenen in ontwikkeling heeft geïnvesteerd en wat zich ook al uitbetaalde in het zoveelste kampioenschap. De motor is dan ook echt een straatlegale racemotor geworden, in alles gemakkelijk in te stellen voor circuitgebruik. Gelukkig is het motorblok wel een 4-in-lijn gebleven, beetje zoals het hoort bij een ‘Blade’.

Honda Fireblade CBR1000RR-R SP
Honda Fireblade CBR1000RR-R SP (2020 model)

Als je de specs doorleest struikel je over termen als semi tandwiel aangedreven primaire overbrenging, vingergeleide kleptuimelaars, titanium drijfstangen, interne frictiereductie technologie, etc. etc.
Het vermogen is behoorlijk indrukwekkend: 113Nm/160kW/217Pk bij een gewicht van 201kg. Ik denk dat je hiermee best wat asfalt van de weg los kunt trekken! Maar om dit vermogen te kunnen beheersen zit de motor ook vol electronica als Honda Selectable Torque Control, Honda Elektronische Stuur Demper, diverse rij-modi plus opties om Vermogen, Motor Rem en Wheelie Controle in te stellen. En een leuk speeltje als de Start modus. De Start modus beperkt dan het toerental waarmee je gewoon vol de gashendel open zet en alleen de koppeling hoeft te bedienen.

De motor ziet er slank en krachtig uit, heeft een 16 liter tank en een groot TFT scherm met bediening hiervan op het stuur. De richtingaanwijzers zijn verwerkt in het kuipwerk. Op papier is deze motor weer het neusje van de zalm, net als al zijn voorgangers de afgelopen 25 jaar zal de concurrentie het weer moeilijk krijgen om deze Honda te verslaan. Genoeg tekst, meer plaatjes!

Op HONDA GLOBAL (Engelstalig) staat nog een mooi overzicht van alle modellen van 1992 tot dit laatste model. Alle veranderingen worden aangeduid en mooie plaatjes erbij. Zelf vind ik de modellen vanaf het jaar 2000 het mooiste, toen de dikke kont verdween. Als je kijkt naar bijvoorbeeld het 2002 model dan ziet dit er nog steeds modern uit, iets wat ze bij Honda toch goed kunnen, tijdloos design!

HONDA WINS RED DOT DESIGN AWARD

Update

De honda CBR1000RR Firebalde heeft de Red Dot Award 2020 gewonnen. Dit is een prestigieuze internationale design competitie.

Mooie dashboard simulator kun je HIER vinden

https://www.honda-motor-magazine.eu/hmm-31-nl/test-2020-fireblade/