Nieuw model: Honda CL500

2023 Honda CL500
2023 Honda CL500

Honda heeft met deze nieuwe retro zich flink laten inspireren door de CL uit de jaren ’60 en ’70. Het was destijds een van de eerste Street Scramblers waarmee je gemakkelijk een wedstrijdje door de stad deed maar ook het onverhard op kon zoeken. De nieuwe CL500 heeft exact deze eigenschappen in dit nieuwe mooie jasje overgenomen. De motor wordt aangedreven door het lekkere en bekende 500cc twin motorblok wat je tegenkomt in de CB500X en Rebel CMX500. De keuze voor dit blok is slim want hierdoor is de motor ook geschikt voor A2 rijders, staat bekent als zeer zuinig en probleemloos.

In 2018 kwam Honda met een echte bobber, de Rebel CMX500, op de markt, uniek maar wel heel toegankelijk. Zelfs zo succesvol dat in 2020 een grote broer de Rebel CMX1100 verscheen. Vijf jaar later doet Honda dat gewoon weer, met nu een stoere Scrambler met offroad gerichte uitstraling, nadrukkelijk gericht op een jong, stijlvol segment.

Goede basis met klasse

De motor heeft een zeer gedegen basis met een nieuw stalen diamantstructuur buizenframe. De ronde koplamp is net als alle overige verlichting LED. De eveneens ronde LCD-display geeft je eenvoudige, rechtlijnige informatie zoals versnellingsindicator, benzineverbruik en individuele richtingaanwijzerpijltjes. Het remlicht heeft Emergency Stop Signal (ESS) de lampen gaan dan knipperen bij sterke remkracht en waarschuwen zo achterliggers bij een noodstop. Remmen en vering zijn prima op orde en alles gemonteerd met mooie details zoals de harmonica veerpootbeschermers. Kniepads op de tank geven de motor de juiste retro-look.

De uitlaat met de warmteschilden is natuurlijk de blikvanger. In lijn met de iconische CL-stijl is de dubbele einddemper naar boven gericht en wordt deze gevoed door 2-in-1 downpipes. In vergelijking met de Rebel klinkt het uitlaatgeluid dieper. Het pulserende gevoel blijft overeind.

Motorblok

De 471 cc vloeistofgekoelde paralleltwin met acht kleppen van de CL500 heeft een soepel, toegankelijk en meeslepend karakter. De erg populaire en duurzame aandrijving maakte reputatie als krachtbron van de CB(R)500-reeks en de CMX500 Rebel. Wel is de mapping van de PGM-FI benzine-injectie aangepast zodat het karakter bij een scrambler past. Ook wijzigt de opstelling van de in- en uitlaat voor een prima koppel van 43,4 Nm @ 6.250 tpm en een piekvermogen van 34,3 kW @ 8.500 tpm. Een meer vinnige acceleratie in elke versnelling komt er dankzij het achterste tandwiel dat bestaat uit 41 tanden ten opzichte van de Rebel (40 tanden).

Accessoires

Er zijn nu 3 verschillende accessoire pakketten verkrijgbaar: Travel (bagage, handvatverwarming), Adventure (bescherming, rally footpegs) en Style (stripes en covers).  

Kleuren

De CL500 wordt leverbaar in 4 prachtig gekozen kleuren:

2023 Honda CL500 Mat Laurel Green Metallic
Mat Laurel Green Metallic
2023 Honda CL500 Candy Energy Orange
Candy Energy Orange
2023 Honda CL500 Mat Gunpowder Black Metallic
Mat Gunpowder Black Metallic
2023 Honda CL500 Candy Caribbean Blue Sea
Candy Caribbean Blue Sea

Specificaties:

Grondspeling: 155mm
Zadelhoogte: 790mm
Gewicht: 208kg
Tankinhoud: 12L
Motor: 2 cilinder parallel
Verbruik: 3,6 l/100km (27,7 km/l)
Vermogen: 34kW bij 8.500 tpm
Koppel: 43 Nm bij 6.250 tpm
CO2 Emissie: 84 g/km (WMTC)
Afmetingen: (LxBxH) 217cm x 83cm x 114cm

2023 Honda CL500