Nieuw! 2022 Honda NT1100

Neem het beste 2-cilinder motorblok wat je hebt, pak daarbij de type-aanduiding van 1 van je best verkochte toermotoren en verpak het geheel in een zeer smakelijk en bij-de-tijds jasje. En zoals altijd net even anders dan andere merken doen dus niet de adventure/allroad look die elke motor nu heeft. Klinkt als de opdracht die Honda engineers kregen en nu officieel gepresenteerd.
De naam NT is afkomstig van de zeer functionele en nog steeds gewilde Deauville. Daar waar het oude 650/700cc niet echt krachtig genoemd mocht worden is dat met het heerlijke motorblok van de Africa Twin zeker wel het geval waardoor het label ‘sporttoer’ bij deze motor past. Het uiterlijk is zeer geslaagd, alles in huis om een verkooptopper te worden!

Even snel kijken, wat valt op?

De zijkoffers. Worden standaard meegeleverd maar zijn wél afneembaar (bij de Deauville niet).
De grote tankinhoud. 20.4 liter, echt toergericht dus, niet van die kleine dingen om maar een laag rijklaargewicht in de productkaart te kunnen melden. Gewoon na 400km pas weer tanken.
Gewicht, 238 kilo. Niet té licht zodat je bij het minste zijwindje al loopt te slingeren zoals bij de <200kg motoren veelvuldig voorkomt tegenwoordig.
Ook leverbaar met DCT. Er wordt ook een quickshifter leverbaar.
Bijna 5 liter olie in het blok, dat belooft een lage service-interval.
Alle noodzakelijke electronica aan boord vergelijkbaar met de nieuwste Africa Twin.

Als we verder kijken zien we dat behoorlijk veel onderdelen van de Africa Twin CRF1100 geleend zijn. Het TFT Touch Panel dashboard en het frame zijn hetzelfde, de Showa USD voorvork en achtervering zijn met de aluminium wielen wel geheel anders waardoor er een lekkere brede 180 achterband gemonteerd kan worden. De remmen zijn wel weer identiek aan de CRF1100. Hoewel het Parallel twin motorblok een aangepast inlaat en uitlaatsysteem heeft zijn de cijfers op papier gelijk aan de CRF1100, daar waar het in de CMX1100 Rebel wel behoorlijk aangepast is. Dit betekent overigens dat er ook zeker zeer sportief met de motor gereden kan worden.

De windbescherming lijkt prima op orde te zijn met een verstelbaar ruitje en winddeflectoren op diverse plekken. Bij de accessoires staan er in ieder geval een 4.5L tanktas, 50L topkoffer, comfortzadel en mistlampen op de lijst. De zetel voor de passagier is royaal met brede handgrepen en een rugsteun op de optionele topkoffer. De zijkoffers zijn smal maar bieden toch ruim meer dan 30 liter ruimte per koffer.
Led verlichting rondom, cruisecontrol, verwarmde handvatten en een middenbok zijn standaard aanwezig!

Als je goed naar de motor kijkt kun je zeker wat Deauville trekjes herkennen maar overall staat er gewoon een degelijke, moderne, volwassen, prachtige toermotor.

Een eigen site voor de NT is HIER te vinden.

  • Comfortabel GT-ontwerp voor rijder én passagier
  • Lichtgewicht chassis, ophanging met lange veerweg
  • Krachtige parallel tweecilindermotor
  • Standaard verwarmde handvatten, cruise control en zijkoffers
  • Geavanceerde rijtechnologie
  • Optionele Dual Clutch Transmission met zes versnellingen
  • 6,5-inch touchscreen met smartphone-connectiviteit

CIJFERS:
2 Cilinder Parallel twin motorblok 1084cc
Rijklaargewicht: 238 kg, DCT 248 kg
Tankinhoud: 20.4 liter
Verbruik: 5.0 liter/100 km (1 op 20 km)
Vermogen: 75kW bij 7.500rpm, 104Nm bij 6.250rpm
Zadelhoogte: 820mm
Zijkofferinhoud: 60 liter

Leverbaar in deze kleuren:
Matte Iridium Gray Metallic
Graphite Black