2022 Honda Fireblade 30th Anniversary

30 jaar Fireblade Honda CBR

30 jaar geleden kwam de eerste FireBlade op de markt, sinds die tijd is de grote CBR hét referentiepunt geweest voor de superbike categorie. Ter ere van die gelegenheid komen er in 2022 nieuwe Fireblade modellen en een CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY, in het tricolor zoals het originele kleurschema uit 1992.
Op het in 2020 geïntroduceerde model zijn flink wat wijzigingen aangebracht zoals je hierna kunt lezen druk op lees meer….

Wat is er nieuw

2022 Fireblade Honda CBR1000RR-R-SP Rood
2022 Fireblade Honda CBR1000RR-R-SP GrandPrix Red

De vernieuwingen van de Fireblade voor modeljaar 2022 richten vooral zich op de verbetering van acceleratie in de bochten: inlaatpoorten, airbox, airbox kanalen en de middensectie van de uitlaat werden allemaal gereviseerd voor betere prestaties in het middengebied. Het eindtandwiel heeft drie tanden meer (nu 43) voor meer acceleratie door elke versnelling. Tractiecontrole via het HSTC (Honda Selectable Torque Control) is meer verfijnt en verbetert het gashendelgevoel nog meer. 

2022 Honda Fireblade CBR1000RR-R

Elektronische hulpmiddelen zijn volop aanwezig met naast een smart-key en een TFT-kleurendisplay die toegang biedt tot rijmodi en aanpassingen aan oa: vermogensafgifte, motorrem, HSTC, wheeliecontrole, startmodus en ABS-instellingen. Ook een IMU op zes assen, drietraps instelbare HESD (Honda Electronic Steering Damper) semi-actieve Öhlins Electronic Control (S-EC) en 43mm NPX voorvork zijn aanwezig. Deze zorgen voor meer stabiele demping en verbeterde schokabsorptie maar verbetert ook het gripgevoel aan het voorwiel. De schokbreker is een TTX36-unit. Samenwerkend met de hardware zorgt de Öhlins Objective Based Tuning interface (OBTi) voor een verfijnde aanpassing van de ophanging voor- en achteraan. Beiden kunnen onafhankelijk van de standaardinstellingen aangepast worden, en drie individuele modi kunnen ingesteld en opgeslagen.

De rest van het chassis (aluminium diamantframe, swingarm, en Showa-ophanging) blijft ongewijzigd. Het uiterlijk en de rijpositie blijven gefocust op aerodynamische prestaties. De MotoGP-winglets op het kuipwerk zorgen voor fenomenale neerwaartse kracht. De Nissin remklauwen zijn uit nieuw materiaal vervaardigd en de oppervlakken met een nieuwe afwerking behandeld voor verbeterde, consistente remprestaties.

2022 Fireblade Honda Mat Pearl Morion Bblack

Specificaties 2022 Honda CBR1000RR-R Fireblade SP

Cilinderinhoud: 999.9 cc
Vermogen: 217pk | 159.5kW@14,500tpm
Tankinhoud: 16 Liter
Verbruik: 16.0km/l (WMTC mode)
Rijklaargewicht: 201kg
Zadelhoogte: 831mm
Display: TFT full color
Verlichting: Volledig LED