Informatie

2021 Yamaha MT-09

Hyper naked noemt Yamaha deze motorfietsen, een naakte motor dus met weinig kappen en met een sportieve maar rechte zithouding. Natuurlijk een sportief motorblok die gretig is vanaf de eerste toeren. Het past ook zeker in de The Dark Side of Japan filosofie van Yamaha. Waarin opwinding en sensatie met betrekking tot de prestaties, de onconventionele houding en Masters of Torque (MT) belangrijk zijn.

Dat dit succesvol is blijkt uit de verkoopcijfers en de steeds groter wordende MT- naked familie Die ondertussen bestaat uit MT-125, MT-03, MT-07, MT-09 en MT-10 en ook nog SP uitvoeringen met betere vering en custom onderdelen.

Voor komend jaar moest ook dit model, sinds 2013 op de markt en in 2018 voor het laatst gefacelift, onder handen genomen worden om aan de euro-5 emissiewaarden te kunnen voldoen. Yamaha heeft dit aangegrepen om meteen de hele motor aan te pakken. Het CP3 motorblok is helemaal aangepakt inclusief de uitlaat en daardoor ook nog eens 1,7 kilo lichter geworden. Het blok is gegroeid met 40cc en heeft 4pk aan vermogen gewonnen. Maximum vermogen is nu 119pk dan wel 93Nm, maar heeft daar ook nog eens 9% minder benzine voor nodig, wat een magiërs die techneuten! Het rijklaargewicht is nu 189 kg, en daarmee veruit de lichtste motor in zijn klasse.

Een nieuw full colour TFT-display geeft veel informatie duidelijk weer.
Een ander groot pluspunt is dat de uitlaten nu van RVS zijn gemaakt, bij de oude modellen was die roestige pot gewoon armoe.

Het lijkt erop dat alle modellen voorzien zullen zijn van quickshifter voor zowel op als terugschakelen zonder koppeling. Het nieuwe frame is samen met het nieuwe subframe met swingarm en de nieuwe wielen goed voor een gewichtsverlies van ruim 4 kilo. Dat zijn geen misselijke besparingen voor een motor dit zich al kenmerkte door het geringe gewicht. De nieuwe ECU en 6-assige IMU zorgen dat alle elektronische hulpmiddelen (hellingshoekgevoelige Traction Control Systeem (TCS) met 3 modi, het Slide Control Systeem (SCS), plus voor het voorwiel het LIFt Control systeem (LIF) en het Brake Control (BC) systeem) aangestuurd worden, zodat je eigenlijk alleen maar het gas open hoeft te trekken.

Uiteraard komt er ook weer een SP uitvoering, uitgevoerd met luxe zadel, cruisecontrol, verbeterde vering met Öhlins achterschokdemper en in Icon Performance-kleur.

Verkrijgbaar in drie kleuren:
Storm Fluo
Icon Blue
Tech Black