Nieuws

2021 Honda X-ADV 750

Lastig om op het eerste oog te zien dat deze avontuurlijke motorsscooter geheel vernieuwd is. Zet je de 2019 en 2021 versies naast elkaar dan is het toch wel duidelijk. De nieuwe X-ADV heeft een wat strakker uiterlijk gekregen, meerdere kappen hebben een andere vorm gekregen en het nieuwe zadel moet zorgen dat je gemakkelijker kunt afstappen. Aangezien deze adventure scooter hetzelfde motorblok heeft als de Honda NC750 is er op motorisch gebied ook veel verbetering aangebracht.

Ook het frame is aangepast wat een kilo gewicht bespaart en wat ook de opbergruimte onder het zadel groter maakt, waar nu een UBS aansluiting zit zoals bij alle nieuwe Honda modellen. De koplamp heeft nu meer gelijkenis met de CRF1100L Africa Twin gekregen mede door de Daytime Running Lights. Ook makkelijk is een extra handschoenkastje. Het nieuwe TFT-instrumentenbord is uitgerust met het Honda Smartphone Voice Control System.

De X-ADV zal in 2021 beschikbaar zijn in deze kleurstellingen: 
Grand Prix Red (nieuw), 
Graphite Black, 
Matt Beta Silver Metallic
Pearl Mud Gray.

Cijfers:
Verbruik van 3,6 l/100 km (27,8 km/l) tankinhoud 13.2 liter
Het piekvermogen is 43,1 kW (58pk) @ 6.750 tpm en het koppel is maximaal 69 Nm @ 4.750 tpm
Rijklaargewicht 236 kg
Bagageruimte onder het zadel 22 l (genoeg voor een helm)
Zadelhoogte is 820 mm, stuurhoogte 910 mm
Windscherm is in 5 standen te zetten
DCT 6-versnellingsbak met Gravel rijmodus


Honda Tekst:

Honda’s X-ADV is de vreemde eend in de scooterbijt en het buitenbeentje bij motoren. Hij past in geen enkele klasse, behalve die waarvan hij zelf het enige lid is: die van de adventure scooters. Alleen op de wereld of niet, Honda gaf de X-ADV voor 2021 een wel zeer grondige make-over.

Honda’s SUV op twee wielen wordt Euro 5-conform, maar het zijn andere verbeteringen die opvallen. De tweecilinder kan een hogere rode zone aan, wat in combinatie met de gewijzigde overbrengingsverhoudingen een merkbaar verschil met het vorige model is. Vier rijmodi, een gewijzigd koetswerk, een hertekend frame, aangepast zadel, meer opslagruimte, een tft-display, verbeterde tractiecontrole en zelfs een USB-aansluiting vallen op in het lijstje van verbeteringen.

Beter op alle vlakken

Eerste wat opvalt als je in het zadel zit, is het nieuwe instrumentenbord. Tft, dat wel, maar niet patserig en niet al te groot. Het past perfect bij de stijl van de motor en biedt op overzichtelijke wijze alle nodige info. Zo hebben we dat graag. Het zadel zelf is wat lager, maar laat je ook toe iets meer naar achteren te schuiven. Dat maakt een verschil met de vorige versie.

De X-ADV voelt sportiever aan en dat komt omdat de verhoudingen in de eerste drie versnellingen korter geworden zijn én omdat er 5 pk meer uit het blok stroomt. Dat maakt een duidelijk verschil. In combinatie met de rankere bouw zorgt dat ervoor dat de X-ADV sportiever uit de hoek komt, zonder concessies te doen op het vlak van comfort.

Het voordeel van DCT

Honda’s DCT-systeem is een populaire optie op veel van de motoren van het gevleugelde merk, maar op de X-ADV is er geen keuze. Je rijdt hoe dan ook met het DCT-systeem en laat het duidelijk zijn: dat is een voordeel. Afschakelen met je linkderduim bij het sportief aanremmen van een bocht, shortshiften wanneer dat nodig is en zorgenvrij rijden op rustige momenten. Dat alles is leuk op een motor, het is waanzinnig op een scooter.

Méér

De 2021 X-ADV is lichter, maar heeft desondanks meer laadruimte; 22 liter gaat er nu onder het zadel en dat is een liter meer dan op de vorige. Een integraalhelm past er nog steeds vlot in en er is nog een beetje ruimte over. Het is vooral de komst van het handschoenvakje dat toe te juichen is. Perfect om allerlei prullaria binnen handbereik te houden. Honda combineert de nieuwe vorm dus met een toegenomen functionaliteit. De nieuwe ledkoplamp met dagrijverlichting is daar een andere stille maar opvallende getuige van, net zoals de USB-poort die het 12V-contactpunt in sigarettenaanstekerstijl vervangt.

Alles in één

De hernieuwde kennismaking met de X-ADV mag geslaagd genoemd worden. De motor is kwieker, het rijwielgedeelte strakker en het uiterlijk scherper. De X-ADV voelt aan alsof hij stevig getraind is en zijn wedstrijdgewicht bereikt heeft. Het concept is tegelijkertijd de grote troef van de eigenzinnige Honda. De X-ADV verenigt het beste van twee werelden: hij biedt het rijplezier van een motor, het gebruiksgemak van een scooter en hij is leuk om naar te kijken. Dat zijn de essentiële kenmerken waaraan een motor moet voldoen. Of was het een scooter?