Stoppen met motorrijden

Motorrijden in extreme weersomstandigheden

Honda 2019 CB1000R Limited Edition

De afgelopen weken behoorlijk wat extremen in het weer mee mogen maken tijdens mijn dagelijkse woon-werk kilometers op de motor. Nachtvorst, wind, storm, regen, code geel/oranje/rood, hagel en zelfs onweer meegepakt. Mensen om mij heen vragen me dan regelmatig wanneer je niet meer kunt motorrijden, met name als je pruik van je hoofd stormt en ik gewoon in mijn motorpak binnenwandel. Als je jarenlang alleen een motor als enige vervoersmiddel hebt gehad heb je het meeste wel eens eerder meegemaakt en heb je je ‘gear’ wel op orde om alle omstandigheden aan te kunnen.

limiet

Waterdichte motorkleding motorpak

Maar is er een moment dat je niet meer met de motor kunt? Daar is geen eensluidend antwoord op te geven, het is per persoon verschillend. IJzel of een pak sneeuw is wel een gezonde grens om de motor te laten staan. Maar ook dan zie je nog wel eens een verdwaalde motard.

Ten eerste is er natuurlijk de tijd dat je op de motor zit, 10 minuten in de kou overleeft iedereen wel. Met een goed gore-tex pak blijf je gewoon droog in een plensbui ongeacht hoe lang je rijdt, het enige waar ik bij lange regenritten nog wel eens mee worstel is wat lekkage in mn nek. Ik heb daarom ook altijd een extra kolletje in mijn topkoffer zitten. Maar regen hoeft dus zeker geen stopper te zijn.

Kou

warme motorkleding gevoelstemperatuur koud

Voor (of eigenlijk tegen) de kou is er een breed aanbod aan middelen om je te beschermen; naast warme handschoenen, jassen, broeken en thermo onderkleding zijn er ook verwarmde varianten. Ook zijn er verwarmde inlegzooltjes, handvat- en zadelverwarming. Deze verwarmde opties zorgen er zeker voor dat je veel langer door de kou kunt rijden. Dat je wel wat langer bezig bent met aankleden moet je gewoon voor lief nemen. En van de eventuele stroom-draadjes naar je motor heb je echt geen last.
Let op! Deze oplossingen zijn stuk voor stuk niet goedkoop, en eenmaal gewend wil je niet meer zonder. Een thermo-overall is overigens ook aan te bevelen bij erg lage temperaturen.

Wind

En dan die wind, dat blijft lastig, het belangrijkste is om ontspannen op de motor te blijven zitten, niet teveel proberen de motor te corrigeren. Die motor wil maar 1 ding en dat is rechtdoor, de wind zorgt hooguit dat je iets afwijkt van je lijn. Je kunt die afwijking gemakkelijk corrigeren door een ontspannen bovenbeen richting de wind uit te steken. Na enig oefenen blijkt opeens dat je niet meer tegen de wind aan het vechten bent maar je de wind dus juist gebruikt.
Het meest vervelende aan wind zijn de grote windstoten die je krijgt als je bijvoorbeeld tijdens het inhalen eerst in de luwte van een vrachtwagen zit en je vervolgens vol de wind in je bakkes krijgt als je er voorbij bent. Dan heb je echt wel even de volle breedte van de weg nodig. Ook deze klappen zijn relatief gemakkelijk op te vangen. Met ontspannen bovenarmen beweeg je in de luwte met een lichte slingerbeweging heen en weer over de as van de weg, je zult merken dat op deze manier de klap van de wind veel makkelijker op kunt vangen. Ik heb dit trouwens ooit van een Goldwing rijdende klant geleerd, die grote motoren krijgen ook de grootste klappen. Probeer dit zelf maar eens!

Stoppen

Helm vizier vies stoppen met mototrrijden
Met zo’n vizier kun je ook niet echt veilig meer rijden

Stoppen met rijden heb ik de afgelopen decennia tot 2x toe moeten doen vanwege hagel. De eerste keer waren de stenen zo groot als knikkers, gelukkig was ik vlak bij een viaduct en daaronder even rustig gewacht tot het over was. De 2e keer had ik mijn doorwaai-pak en dunste handschoenen aan en ik kan je vertellen dat hagel dan heel erg pijnlijk is. Ook toen zo snel mogelijk de motor stilgezet op een veilige plek.

Daarnaast nog wel eens meegemaakt dat bij 13 graden onder nul mijn adem aan de binnenkant van het vizier vastvroor, vizier open was ook geen optie want dan bevroren je ogen. Maar zo hard vriezen doet het tegenwoordig toch niet meer. Of eens vlak na het sporten met een stomende kop de helm ingedoken en zo een flinke regenbui bij een vrij lage temperatuur ingereden. Wel geleerd dat een pinlock dan niet meer helpt…

Conclusie

Het blijft per persoon verschillend maar met de juiste kleding en ervaring kun je heel lang gewoon doorrijden en de voordelen van de motor blijven benutten!

Misschien staat jouw doorrij-motor wel tussen ons aanbod van motor occasions.