Column

Motormagazine tests, leuk maar…

Wat zegt een testwinnaar nu eigenlijk?

Motorbladen test zin onzin

Niets! Ook wij zijn al decennia lang geabonneerd op motorbladen en lezen die met veel plezier. Toch heb ik zo af en toe grote vraagtekens bij de tests. Natuurlijk zijn de motormerken ook degene die de meeste reclame pagina’s vullen dus een motor helemaal afkammen is dan geen optie. De huidige motoren zijn sowieso niet slecht dus is dat ook niet nodig.

Motorbladen hebben soms een puntensysteem waarmee ze de winnaar bepalen. Goed bedacht en over het grote geheel werkt dat ook prima, maar vervolgens staat er ‘Topsnelheid’ bij een naked test. Topsnelheid op een naked motor is in mijn ogen volstrekte bullshit, je hoofd ligt boven de 150km/h namelijk allang op je rug. En dan is de topsnelheid ook nog eens de fabrieksopgave, iedereen weet dat dat best kan afwijken per fiets, maar een verschil van 5 km/h kost wel een punt in de scorekaart. De bruikbaarheid van het vermogen (dus ongeacht de getallen) is in de dagelijkse praktijk veel belangrijker. Wat doet de motor als je in zn 4e versnelling uit een rotonde probeert te rijden? Wat is het gedrag als je stapvoets moet rijden? Hoeveel versnellingen moet je terugschakelen om bij 80km/h het meeste vermogen hebben voor het inhalen? Wist je trouwens dat die rode Italianen over het algemeen in vergelijk met de concurrenten een slechtere rollende acceleratie (versnellen van 90 naar 120) hebben? En toch hebben ze een heel sportief imago, met klinkende cijfers en punten voor PK’s.

100pk plus motors

Zelfs middenklasse motoren hebben tegenwoordig allemaal minimaal 100pk en omdat veel rijders hier niet mee overweg kunnen zit de motor vervolgens weer vol met elektronica om het vermogen te beteugelen. Dus krijgt een motor extra punten als er veel rijmodi, elektronische vering en tractiecontrole mogelijkheden op de motor zit. Maar zou de motor die nog goed te berijden is zónder die elektronica eigenlijk niet de meeste punten moeten krijgen?!
Minimale vermogen-verschillen zijn vaak een (te) belangrijk onderdeel van de conclusie, wanneer gebruik je nu écht al het vermogen?

Testpunt ‘Instelbaarheid‘. Verreweg de meeste mensen zoeken in het begin een fijne stand voor de ruit en komen hier vervolgens nooit meer aan. Dit gaat ook op voor de vering, eenmaal ingesteld doe je hooguit nog eens de achtervering aanpassen met een duopassagier. Vrij zinloos testpunt?

Ook een dubieus punt vind ik ‘Afwerking‘. Maximale score is 20 punten, een geteste Honda (meestal bij Honda) wordt geprezen over die afwerking, geen minpunt gevonden, en krijgt hiervoor 17 punten, goede score, maar waarom niet het maximum, dus 19 of 20? Wordt er echt op de centimeter naar een onderdeel gekeken? Is een gietrand op een voet-step opgemerkt? Is een dikke lasnaad een minpunt geworden?

Accesoires

Punten scoren voor extra’s op de motor is leuk, maar geloof mij, onderaan de streep betaal je de extra’s toch zelf. Een Duits motormerk stuurt steevast een overdreven volledig aangekleed, en dus vééél duurder, testexemplaar naar de vergelijking. Er wordt hier wel melding van gemaakt in het artikel maar onbewust krijgt die luxere variant hogere punten van de testrijder dan het kale basismodel zou krijgen. Een mooi voorbeeld hiervan is de volgende quote in een test met een GSX-R “Minpunten: geen handvatverwarming en cruise control”. Op een GSX-R! Wat blijkt: de Duitsers hadden dit wel op hun S1000RR gezet.

Uiteindelijk moet je als consument de punten eruit pakken die jij belangrijk vindt.

Die kleine motors

Honda CRF250L
Honda CRF250L

Af en toe worden de kleine A2-rijbewijs motoren getest. In iedere test is de redacteur weer helemaal enthousiast over hoe lekker en makkelijk zo’n 300cc motortje stuurt, zuinig rijdt en goedkoop is. Stel dat zouden de criteria zijn voor een testwinnaar….?
Wij hebben een klant die zijn grote motor heeft ingeruild op een Honda CRF250, hij lacht ons elke dag uit als wij staan te tanken of moeten remmen voor een woondrempel. En daarna nog een keer als wij onze zware motor achteruit de schuur in moeten draaien, en hij met 1 handje de motor omdraait. En als je naar de aanschafprijs kijkt wordt er weer gelachen. Dat klinkt als een winnaar…

Inconsequent?

Eigenlijk kun je het de motor-journalisten niet kwalijk nemen, ze moeten toch iedere week weer een flink aantal motoren reviewen en er een leuk afwisselend, creatief verhaal bij schrijven. En dat in een landschap waar veel puristen, fans en haters zich begeven. Ik geef het je te doen!
Maar op inconsequentie betrap ik ze wel regelmatig. Vandaag is een motor zonder aanwezigheid van allerlei elektronische snufjes verfrissend en puur en volgende week wordt het ontbreken daarvan bij de minpunten opgenoemd. Een nadeel wordt soms bij een troetelmerk als Ducati of HD geschaard onder karakter en een andere keer bij Japanse merken als misser genoteerd. Toch nemen wij de motorbladen wekelijks met veel plezier door!

Roestig

Wat ik nog wel meer in tests zou willen zien is de duurzaamheid, met zaken als verfdikte en roestgevoeligheid. Wij zien natuurlijk erg veel verschillende motoren en met name bij ‘buitenslapers’ kun je goed de kwaliteit van bijvoorbeeld de verfdikte of chroom goed zien. Roestende achterbrug en balhoofd zijn daarbij onderdelen die je niet snel of goedkoop kunt vervangen en dus je inruilprijs kunnen bepalen. Waarschijnlijk te moeilijk om in 1 testdag mee te nemen, maar wel iets wat van een testwinnaar een verliezer kan maken.

Conclusie

Honda Rebel CMX500_2017
Trek je niets aan van een testresultaat, kom gewoon proefrijden op de motor die je mooi vindt en als deze bevalt ben jij de winnaar!

Bij Bakker Motors Zaandam hebben we een showroom vol met voornamelijk Japanse occasions. Stuk voor stuk prachtige exemplaren waar we graag garantie op willen geven. Kom langs en een proefrit is altijd mogelijk.