Column

Motorband symbolen

Motorbanden

Als je op de website van een motorbanden firma kijkt staan er vaak verklarende symbolen bij een band, die moeten dan op een gemakkelijke manier weergeven wat de band moet kunnen, ofzo. Een enkele is nog te snappen zoals een landenvlaggetje, van de overige kom ik niet verder dan dat er 1 op een gootsteenputje lijkt.
In de nek van je shirt zitten ze ook, dan weet je of je dat shirt mag wassen en strijken. Op een tube tandpasta of pot handcrème staat ook zo’n symbool, een tonnetje met open ‘deksel’ en een getal erin, bijna niemand weet dat dit aangeeft hoeveel maanden je na openen de inhoud nog kunt gebruiken. Dat soort tekens hebben ze dus ook bij motorbandenboeren op hun site.

Gootsteen putje?

Puur uit nieuwsgierigheid drukte ik op de ‘lees meer’ en dan gaat een wereld voor je open. Eén grote opsomming van gebruikte materialen, productieprocedures en afkortingen, afgetopt met een smeuïge dikke laag marketing-taal. Hoewel ik daar behoorlijk allergisch voor ben heb ik toch, kort maar dapper, volgehouden en vluchtig doorgebladerd. Dat ze een motorband nog voor zo’n prijs kunnen leveren ga je haast denken. De techniek is zo geavanceerd dat je bijna gaat geloven dat de banden binnenkort zelf kunnen sturen, het water al aan de kant gaat voordat je band het raakt (Mozes zou jaloers zijn) en je motorblok eerder versleten is dan je band. Het meest voorkomende toverwoord is innovatie op de voet gevolgd door technologie en nog heel veel niet te onthouden afkortingen.

Onder aan de streep is het wel zo dat de motorbanden ook daadwerkelijk serieus veel beter zijn geworden. Dat heb ik niet uit de motorbladen tests maar uit eigen ervaring en die van jullie. Als ik naar mijn vorige setje Bridgestone A40 kijk (nu zit de A41 er onder, maar nog lang niet versleten) en dát vergelijk met een Battlax van 10 jaar terug dan is er op alle vlakken zeer veel verbeterd. Het cuppen van de voorband, waar je voorheen bijna kon surfen op de grote kuilen is daar nu bijna geen sprake meer van, er is een heel gelijkmatig slijtagebeeld over de hele band. Ja, ze worden nog wel vierkant vanwege teveel rechtdoor rijden, nadeel van Nederland zal ik maar zeggen. Grip, en zeker op nat wegdek is ook merkbaar verbeterd, kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een ongewild stapje opzij gezet heb.

Zeer versleten motorband

Wellicht de meest belangrijke voor je portemonnee: de slijtage. Waar ik vroeger amper 10.000km op een bandje kon rijden heb ik met die A40 precies 15.800km gereden. Mijn huidige A41’s zullen mij waarschijnlijk nog wel verder brengen. (Op een setje Michelin Anakee III heb ik de 20.000km aangetikt!)
Ja dat is een slechte zaak voor ons, zo verkopen we dus echt minder motorbanden maar een Ferrari rijden hebben we jaren geleden al opgegeven. Vroeg, of nu dus later, ben je bij ons nog altijd aan het juiste adres voor een stukkie vers rubber!

Misschien denk je nog waarom staan die grote letters zo in beeld? Nou daar staat dus APOW, ik heb nog niet verzonnen waar het voor staat maar ik heb geleerd van de bandenboeren dat je voor alles een afkorting moet gebruiken en kunt inzetten als marketing bla-bla, dus vandaar…

Naschrift nou ik heb hem hoor:
Alleen Phil Onderhoud mijn Wielen!

Wil jij je nog verdiepen in alle symbolen? HIER BIJ CONTI en HIER BIJ BRIDGESTONE en HIER PIRELLI.

Motorbanden Dunlop Continental Pirelli Metzeler