Een gemiddelde kilometerstand van 2500 per jaar.
Af en toe kan ik me verbazen over de gemiddelde (lage) kilometerstanden die langs komen. Uiteraard zijn er grote uitschieters naar boven (woon-werk-rijders en kilometerjunkies) en uitschieters naar beneden, die jaren hebben stilgestaan. De grote middenmoot heeft er ongeveer zo’n 2 tot 3000 per jaar op staan.
Hieronder een totaal niet wetenschappelijk onderbouwde redenatie voor de lol, gebaseerd op een fictieve gemiddelde hobby-rijder.
Over het algemeen zijn de (hobby) motorrijders mooi-weer-rijders. Kijk maar:
• Onder de 5 graden is het gewoon afzien en erg onprettig om motor te rijden. De gemiddelde motorrijder is dan niet actief.
• Tussen de 5 en 15 graden is het wel vol te houden maar niet echt voor lange plezier ritjes. De gemiddelde motorrijder is een zeldzame verschijning en goede kleding is noodzaak. Wij hebben op de eerste etage overigens een mooie collectie goede motorkleding!
• Boven de 15 graden wordt motorrijden best leuk. Met name in het voorjaar is dit het startsein om de olie te peilen en de weg op te gaan.
• Tussen de 20 en 25 graden is het ideaal motorweer. Het is druk op de weg, er wordt erg veel gezwaaid naar de andere rijstrook.
• Boven de 25 graden moet er al echt doorwaai kleding gedragen worden en stilstaan voor stoplichten boven een warmte walmend blok is niet echt lekker. Hoofdschuddend kijken we naar de korte broek en t-shirt rijders.
• Als het regent zit de hobby-rijder binnen in de schuur de motor te poetsen. (Wij hebben overigens ook 100% waterdichte motorkleding!)
Maar hoeveel dagen kon er dan eigenlijk vorig jaar wel gereden worden?
December 2017 alle dagen tussen 14 en -3°, 25 dagen regen waarvan 12 dagen aaneensluitend. Deze maand geen motorrijders maand.
November 2017 alle dagen tussen 14 en -2°, ook 25 dagen met regen. Motorrijder-arme maand. De motor staat zeker onder een hoes in de winterstand.
Oktober 2017 zeven dagen onder de 15°, 15 dagen met regen. Redelijk weer voor de hobby-rijder, nog even een rondje pakken kon ongeveer 5 keer. Maar wel laat in het jaar.
September 2017 3 dagen onder de 15°, 19 dagen met regen. En wat voor regen, een dag of 10 kon er goed getoerd worden.
Augustus 2017 de hele maand boven de 15°, 15 dagen met regen. Regen is niet rijden, 15 dagen waarin we de zomer konden vieren.
Juli 2017 de hele maand wel boven de 15°, 19 dagen met regen. Deze maand was zeer nat wat resulteert in een motordag of 10.
Juni 2017 26 dagen boven de 15°, 12 dagen met regen. Dé motormaand bij uitstek! Laten we zeggen een dikke 20 dagen waarop de dijken vol met brullende 2-wielers zaten.
Mei 2017 21 dagen boven de 15°, 10 dagen met regen. Redelijk veel mooie voorjaarsdagen, zeker 17 rondrit dagen. Lente is hier!
April 2017 alle dagen tussen de -4° en 21°, 12 dagen met regen. Met name ’s nachts nog erg koud, 2 dagen om erop uit te gaan is net te weinig om de banden op te pompen en de ketting te smeren.
Maart 2017 alle dagen tussen de 7 en 22°, 15 dagen met regen. Eigenlijk zaten hier best 4 motorrijdagen tussen, maar het is nog geen lente dus de meeste motoren staan nog in winterstand.
Februari 2017 alle dagen tussen de -5 en 14°, 21 dagen met regen. Te koud en veel te nat, de accu’s worden nog maar eens bijgeladen, 1 dag zou motorrijweer geweest kunnen zijn, maar die had niemand verwacht, het is tenslotte nog winter.
Januari 2017 alle dagen tussen de -7 en 7° en 1 dag 11°, 14 dagen met regen. Alle hobby-motoren staan nog op blokken en aan de druppellader. (*)
Dan kom je ruwweg uit op 75 dagen om de motor te pakken, maar aangezien de meeste mensen 5 van de 7 dagen moeten werken, zijn er dus theoretisch 18 vrije weekenddagen om er met de motor op uit te trekken. Haal daar nog even de dagen vanaf voor familieverplichtingen, werkzaamheden in en rond het huis, sport en andere activiteiten en je snapt dat er echt maar 10 dagen overblijven om de startknop van je motor in te drukken.
Met 250km/dag voor een mooie toerrit is de 2500 in een jaar verklaard! Graag gedaan 😛
(*) bron KNMI gemiddelde temperatuur en neerslag in de Bilt 2017
Naschrift: wat was 2018 een mooi motor-weer-jaar, het kan niet anders dat er gemiddeld meer km’s op de teller zijn bijschreven 🙂