Dat MAG wel wat meer!

Ken jij MAG? Zo niet, dan vooral doorlezen, Zo ja, dan ook vooral doorlezen!

Bij ons op de balie ligt het MAG-A-ZINE, het ‘clubblad’ van de MAG. De hoofdredacteur (Hugo Pinksterboer) komt zo af en toe bij ons buurten en legt dan een stapeltje neer om gratis mee te geven aan jou. Het blad zelf is informatief en tegenwoordig voorzien van een nieuwe prettige lay-out. Hun website volgt nog.
Dat ze bij de Motorrijders Actie Groep goed bezig zijn is wel duidelijk, niet alleen vanwege een nieuw logo, maar met name vanwege de onzichtbare zaken die ze voor jou oppakken, aankaarten en oplossen. MAG is een belangenvereniging voor motorrijders, en ze hebben jou nodig.
Een paar mooie voorbeelden die ons motorrijders wel bekend voorkomen:

(meer…)

Driewielert en zijkoffert

File motorrijden kleding

Als je dagelijks de A9 in de spits doorkruist kom je regelmatig dezelfde motormaatjes tegen. Altijd vriendelijk knikje, handje of voetje. Maar natuurlijk zijn er ook minder sociale motorrijders die je met enige regelmaat tegenkomt. Zo is er ‘Driewielert’ dat is echt een hufter, en dan druk ik me nog netjes uit. Ik zal hem uitleggen dan weet je meteen wat ik bedoel:
Heeft een rood petje op nog onder zijn Roof helm.
Een ogenschijnlijk gewone winterjas aan (ik noem dat altijd model ‘opgebonden vuilniszak’).
Zeer strakke spijkerbroek (had ook van z’n zusje kunnen zijn).
Sneakers met hele dikke zool, zonder sokken.
(En voor de prijs hoef je het niet te laten hé? Wij hebben motorjassen die goedkoper zijn dan zijn opgebonden vuilniszak, en goede motorlaarzen en sneakers die lang niet het prijsniveau halen van een paar Nike’s.)
Driewielert heeft overduidelijk ook geen motorrijbewijs en rijdt dus daarom op een Piaggio MP3.

(meer…)

Benzineverbruik motoren

Hoeveel benzine verbruikt een motor eigenlijk? Een vraag die ons vaak gesteld wordt in onze showroom, maar ook bij rijders onderling een goede aanleiding voor een gesprek. Ook een hot-topic als de benzine prijzen weer eens flink gestegen zijn. Een eenduidig antwoord is er niet. Per motor kan dit behoorlijk verschillen, maar ook jij als bestuurder hebt veel invloed, dat hebben we HIER al eens onderzocht. Maar een motor met een verbruik lager dan 1 op 15 zijn echte uitzonderingen. De overgrote groep motoren rijdt op 1 liter benzine tussen de 15 en 20 kilometer ver.

Welke factoren veroorzaken die verschillen?

(meer…)

Damon, de Tesla onder de motoren?

Damon Hypersport Pro

Zou dit dan de Tesla onder de motoren worden? Op de CES ( Consumer Electronics Show) beurs in Las Vegas heeft Damon een prototype gepresenteerd die toch wel erg indrukwekkende cijfers qua vermogen en bereik heeft. Overige opties als het 360graden actieve veiligheidssysteem ism BlackBerry zijn ook interessant. Zo kan het stuur trillen als er een gevaar gesignaleerd wordt. De motor leest de wegen met behulp van sensoren, radars en camera’s vergelijkbaar met die in auto’s.
Ook de Shift optie is zeer innovatief, met een druk op de knop verandert je zithouding door aanpassing van kuipruit, handvatten, voetsteunen en het zadel van (super)sport- naar tour-stand (zie 2e filmpje).

(meer…)

Ketting smeren en onderhoud

ketting smeren smeersysteem waarmee kettingvet

De meeste motoren hebben ze: een set tandwielen (of eigenlijk kettingwielen) en een ketting. Hoe verzorg je deze het beste? En waarmee?
Op zich kan iedereen dit en iedereen zou het ook moeten doen. Toch zien we dat er vaak te weinig wordt gesmeerd. Hieronder geven we alle informatie en de beste opties voor kettingonderhoud. Nu is er echt geen reden meer om niet te vetten.

Hoe lang gaat een ketting mee?

(meer…)

Yamaha XTZ Ténéré 700: bijzonder!

Toen halverwege 2019 de nieuwe kleine Ténéré uitkwam hadden we het te druk om er goed naar te kijken. Maar toen ik eind van het jaar bezig was met de verkoopcijfers van nieuwe modellen waren de verkopen niet te missen, meer dan 100 stuks in minder dan een half jaar. Dus hoog tijd om nog eens goed naar dit model te kijken!

Vorig jaar waren er geruchten over een kleine Honda Africa Twin / nieuwe Transalp en vooralsnog waren dat dus geruchten (update). Ondertussen heeft Yamaha wel het trucje ‘oud model opnieuw uitbrengen’ gedaan en met succes. De iconische XT opnieuw heruitvinden. Een lekker ogend adventure model, daarbij ook nog betaalbaar en niet volgestopt met pk’s en elektronica. Een basic motor, voor iedereen toegankelijk én een grote ‘hebben-factor’. Veel merken lopen achter elkaar aan om dezelfde soort motor op de markt te zetten, de details moeten dan het verschil maken. Normaliter is het Honda die dan z’n eigen plan trekt maar Yamaha heeft deze tactiek goed opgevolgd.

(meer…)

Een tracker werkt!

motor diefstal track trace loqater monimoto

Vorige week stond er een heel mooi stukje in de krant (NHD 03/01/2020), hieronder kun je het nog lezen. Het legt precies uit wat het nut is van de GPS/GSM trackers zoals wij die in de winkel verkopen. De exacte locatie van jouw motor is altijd bekend!
Binnen enkele uren na diefstal is je motor terug en de daders gepakt. Daar word je blij van! Er zou alleen nog wat zwaarder gestraft moeten worden maar daar kunnen wij je niet mee helpen. Wel aan de beste tracker/transponder!

(meer…)

E10 Benzine uitgelegd – Wat moet ik tanken?

Dagelijks krijgen wij vragen over E10 benzine of zien we de gevolgen van bio-ethanol bij een motor die lang heeft stilgestaan. We leggen je graag uit hoe het in elkaar zit.

Dit is een onderwerp waar je op kunt afstuderen dus proberen wij het zo kort en bondig mogelijk te houden. En we hebben het zeker niet over of deze ontwikkelingen zinvol of nuttig zijn voor het motorblok, de uitlaatgassen, verbruik, het milieu of onze gezondheid.

Welke benzine moet ik tanken, wat gooi ik in mijn motor?

Wat is er aan de hand

Sinds 1 oktober 2019 is het bio-ethanol (brandstof gemaakt uit plantenresten/biomassa) gehalte in de Euro95 benzine verhoogd van 5% naar 10% daarom heeft het nu ook het label E10 gekregen.
Bio-ethanol heeft de vervelende eigenschap dat het rubbersoorten, polyester, fiberglas en aluminium aantast. Het smeert minder goed, trekt vocht aan en het verbruik is minder zuinig. Als het ouder wordt gaat het scheiden van de benzine en ontstaat er een smurrie onderin je tank. Het percentage is erg laag dus meteen in de paniekstand schieten is niet nodig.

Kan ik wel gewoon E10 tanken met mijn motor?

(meer…)

Uitverkoop: Forma Street Evo

Motorlaars Forma-Street-EVO

Stoere motorlaars met reflecterende delen op de achterzijde.

Goede stevige en veilige leren motorlaars, gemakkelijk aan/uit te trekken dmv klittenband. Stevige zool die nog wel gevoel doorgeeft.
Drytex waterdichte voering. Enkel bescherming, Sterke Anti-slip en olie resistente zool. CE keur.
Verkoopprijs €129,95 nu met €40,- korting

op=op

Uitverkoopprijs €89,

Motorverkoop cijfers 2019

In de open Data van de RDW zijn vaak leuke cijfers te halen. Dus heb ik wat data over 2019 zitten ‘nerden’. Vooraf wel even melden dat de data van de RDW traditiegetrouw niet echt consistent is en redelijk wat fouten bevatten, hoewel het echt beter aan het worden is. Ik kwam geen Ducati V-storm of Honda VBR705 meer tegen. Als je niet achter de komma kijkt is het leuk.
Het gebruikelijke gecijfer kun je overal wel lezen maar voor degene die nu pas van hun motor stappen en dit dus nog niet ergens anders opgepikt hadden beginnen we met de top 10 verkopende merken in Nederland.

(meer…)

Elektrisch motorrijden een optie?

De afgelopen tijd heb ik regelmatig gesprekken gehad met voornamelijk woon-werk motorrijders over elektrische motorfietsen. Deze groep motorrijders is minder gehecht aan de ‘motor-rij beleving’ van verbrandingsmotoren en zien de voordelen van een stekkermachine. De elektrische auto’s zijn immers een succes en ook de fietsen met een accupack zijn niet aan te slepen.
Is er al een serieuze motor waar ik op woon-werk kan rijden? Het aanbod is sowieso minimaal, zo af en toe wordt er in motornieuwsberichten wat getest maar als je nu op zoek gaat vind je gewoon erg weinig. De beschikbare modellen heb ik op een rijtje gezet kijk voor jezelf maar of elektrisch motorrijden realistisch is.

(meer…)

Nieuwe 2020 Honda Fireblade – CBR1000RR-R

Honda Fireblade CBR1000RR-R SP (2020)

Na veel geruchten is het dan toch waarheid geworden, een nieuwe Fireblade is gepresenteerd. Het eerste wat opvalt is de toch wel flinke uitlaat (waarschijnlijk om aan alle Euro-normen te voldoen) en de winglets aan de voorzijde, direct afkomstig uit de motoGP. Een ellenlange opsomming van alle vernieuwingen en wijzigingen betekenen 1 ding: deze motor is vanaf nul opnieuw gebouwd. Het referentiepunt is de MotoGP machine waar Honda de afgelopen jaren miljoenen in ontwikkeling heeft geïnvesteerd en wat zich ook al uitbetaalde in het zoveelste kampioenschap. De motor is dan ook echt een straatlegale racemotor geworden, in alles gemakkelijk in te stellen voor circuitgebruik. Gelukkig is het motorblok wel een 4-in-lijn gebleven, beetje zoals het hoort bij een ‘Blade’.

(meer…)

Yamaha MT-07 alleskunner!

Waar Honda al sinds 2012 dubbele cijfers scoort met de Honda NC700/NC750 kon Yamaha niet achterblijven en heeft als reactie hierop in 2014 de MT-07 gepresenteerd. Het concept is vergelijkbaar: veel motor voor (relatief) weinig geld, zuinig en gemakkelijk motorblok, goed sturen en daardoor toegankelijk voor elke rijder. Een budget motor zonder dat deze er goedkoop uitziet of voelt.

Op het eerste gezicht ziet de motor er vrij klein en compact uit, met de kleine wielbasis en smalle zadel. Het gewicht zit ruim onder de 200kg (179) hierdoor ideaal voor kleinere rijders en dames, en als je een kleine schuur hebt. Als je eenmaal op de motor zit voelt dit opeens heel anders. Het pittige motorblok verbaasd je en door het brede stuur heb je echt wel iets in handen, er blijft niets meer over van dat kleine gevoel. Door de goede zithouding en beenhoek blijk je als groter persoon ook nog prima en comfortabel op deze MT 07 te kunnen zitten. De brede achterband maakt de blik van achter ook zeer volwassen.

(meer…)

Helm onderhoud

Na een zomer lang met je vette kop in je helm zitten zweten is een schoonmaakbeurtje wel aan te raden.
Belangrijkste is dat je de helm voorzichtig behandelt. Het vizier is zeer gevoelig voor krassen, ondanks de verkoopbeloftes van fabrikanten. Om beschadigingen te vermijden kun je het beste vóór het schoonmaken eerst je vizier laten weken door een natte doek erover te leggen. Voor het reinigen van het vizier is een microvezeldoek heel geschikt. Gebruik voor je helm geen schoonmaakmiddelen met alcohol, dit tast je vizier aan en zal bros worden. Het veiligste is om voor je helm de speciale S100 Helm & Vizier reiniger set (incl. Microvezel doekje) aan te schaffen, op voorraad bij ons in de winkel. Voor een Pinlock-binnenvizier zou ik alleen een vochtige doek aanraden. Een nieuw laagje Rain-X op je vizier is ook fijn.

Regelmatig onderhoud kan de levensduur van een helm met jaren verlengen.

(meer…)

Motorfiets snelste vervoersmiddel

FEMA_Mobiliteitstest2019

Geen nieuws voor ons, maar toch nieuws. Vrijwilligers van FEMA (Federation of European Motorcyclists Assosiations) hebben dit jaar weer een mobiliteits-test gedaan in verschillende steden in Europa. De test is als volgt; 5 vormen van transport vertrekkende van hetzelfde punt moeten naar een bestemming geraken. De vormen van transport zijn: auto, motorfiets, bromfiets, (speed-)e-bike, conventionele fietsen en openbaar vervoer. Het startpunt ligt buiten de grote stad, meestal in een woonwijk en de eindbestemming is in het centrum van de stad. Voor deze opzet wordt gekozen omdat meer dan 70% van de mensen buiten de stad woont en vaak wel in de stad werkt. Dus de dagelijkse woon-werk autorijders die overal voor de vele files zorgen.

(meer…)

De Africa Twin 2020, sterker, lichter, completer.

Honda CRF1100L Africa Twin 2020
Honda CRF1100L Africa Twin 2020

Kon het dan beter? Vraag je jezelf af als je zelf de recente Africa Twin (model vanaf 2016) hebt gereden, of helemaal als je de Adventure Sports variant bekijkt. Ook alle journalisten en eigenaren zijn zéér te spreken over de CRF1000L. Honda vond het na 4 jaar tijd worden voor een opvolger, ook om ervoor te zorgen dat de verkoopcijfers op niveau blijven maar de Euro5 norm zal de belangrijkste drijfveer geweest zijn.

(meer…)

Gestolen motor terugvinden

Daar staat je glimmende trots, natuurlijk goed op slot, maar toch zou je het liefst dag en nacht een oogje in het zeil willen houden. Je hoort genoeg verhalen….
De Loqater is hierin de beste oplossing! Een compact zendertje plaats je uit het zicht op je motor en via een app kun je altijd zien waar je motor zich bevindt. En nu komt het mooiste: mocht je motor ‘verdwenen’ zijn dan gaat een recovery team van Loqater jouw motor zoeken en terughalen. Hierin hebben ze al zeer veel mooie resultaten geboekt!

Even wat gegevens op een rijtje:

  • compacte waterdichte tracker van nog geen 3,5 cm
  • simpele installatie
  • GPS/GSM signaal-jammer bestendig
  • interne batterij gaat tot 5 jaar mee
  • meldkamer altijd bereikbaar
  • opsporings-team
  • abonnement €4,99 per maand
  • app voor iPhone en Android
  • eenmalige aanschaf €99,-
(meer…)

De Honda MSX125 Grom (Monkey)

Honda MSX125 Grom Monkey Mini Street X-treme

Weinig motoren die zoveel reacties oproepen dan de kleinste van allemaal, misschien juist daardoor. Of omdat je ze lang niet dagelijks tegenkomt. Maar als je hem ziet wil je er gewoon even aan zitten of zelfs op zitten, tenminste dat gebeurt de hele dag door in de showroom.
Er zijn mensen die hun motor een (troetel-) naam geven, een MSX heeft die alvast vanuit de fabriek meegekregen: Grom, maar omdat het de opvolger van de Monkey is noemt iedereen deze MSX125 ook Monkey en eigenlijk past die naam nog steeds perfect.

(meer…)

Filerijders op de motor

filerijders motorrijden file

Na 2 dagen zon kwam ik ze alweer tegen, de mooi-weer woon-werk rijders. Op zich prima, want hoe meer motorrijders des te minder files. Maar er zitten er tussen…. Als eerste was er een GS-rijder die alle vooroordelen deed bevestigen; ogenschijnlijk de 40 levensjaren ruim gepasseerd, klaphelmpje omhoog, veel te schone motor, mistlampen aan en zijkoffers op zn motor, en zo de file op de ring rond Amsterdam proberen te doorploegen. Sommige stukken rijbaan op de A9/A10 zijn echt krap. Auto’s kunnen niet ver aan de kant want dan zitten ze gewoon over de witte strepen heen. Dat betekende dus voor onze GS-er remmen bij elke zijspiegel want hij was met die dikke zijkoffers, die in de meeste gevallen gierend leeg zijn, op de voor BMW verplichte literfles reserve olie na, nog breder dan de reet van zijn schoonmoeder. Dus dat er vervolgens een ophoping van 3 motoren achter hém aan het filerijden waren ontging hem volledig. Veel te gespannen aan het zwoegen en slingeren om die zijkoffers niet tegen elke autospiegel te rammen, ook nog in je eigen achteruitkijkspiegel kijken was teveel gevraagd.

(meer…)

1 op de 3 automobilisten ziet de motorrijder niet!

Dat blijkt uit onderzoek van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde), ik twijfel er niet over dat dit in Nederland anders is. 36% van de automobilisten zegt recent verrast te zijn geweest door een motorrijder omdat ze die niet hadden gezien of diens afstand of snelheid verkeerd hadden ingeschat. Bij jongere autobestuurders (tot 30 jaar) loopt dit op tot 50%! 76% heeft moeite motorrijders op te merken in het verkeer, maar zegt wel bereid te zijn om beter (twee keer) te kijken.
Veel ongevallen tussen motorrijders en automobilisten gebeuren omdat de automobilist de motorrijder over het hoofd ziet. Typische voorbeelden zijn ongevallen waarbij de automobilist een manoeuvre uitvoert en de motorrijder niet ziet aankomen of diens snelheid verkeerd inschat. Daarom is de Vlaamse Veilig Verkeer een grote campagne gestart met slogan “Je hebt kijken en kijken kijken”.
59% van de motorrijders gaat er van uit dat ze niet worden opgemerkt wanneer ze met de motor rijden. Naast affiches, radio spotjes, online media aandacht en verspreiding van video’s zijn ook deze 10 tips onderdeel van deze campagne. 5 voor de automobilist en 5 voor de motorrijder zelf.

CAMPAGNE: KIJKEN KIJKEN OM ELKE MOTORRIJDER TE ZIEN

(meer…)

Stoppen met motorrijden

Motorrijden in extreme weersomstandigheden

Honda 2019 CB1000R Limited Edition

De afgelopen weken behoorlijk wat extremen in het weer mee mogen maken tijdens mijn dagelijkse woon-werk kilometers op de motor. Nachtvorst, wind, storm, regen, code geel/oranje/rood, hagel en zelfs onweer meegepakt. Mensen om mij heen vragen me dan regelmatig wanneer je niet meer kunt motorrijden, met name als je pruik van je hoofd stormt en ik gewoon in mijn motorpak binnenwandel. Als je jarenlang alleen een motor als enige vervoersmiddel hebt gehad heb je het meeste wel eens eerder meegemaakt en heb je je ‘gear’ wel op orde om alle omstandigheden aan te kunnen.

limiet

(meer…)

Honda Tricolor motoren

De Honda tri-color kleuren (ook wel HRC kleuren genoemd)

2023 Honda CRF1100 Africa Twin Glint Wave Blue Metallic Tricolour


Eigenlijk zijn de meeste motoren in de Honda-tricolor fantastisch. Hierin zijn we niet de enige want de verkopen op deze kleuren zijn ook altijd goed. Deze kleurcombinatie is specifiek voor Honda ondanks dat het Honda logo rood is. Rood is de huiskleur van Honda, voortgekomen uit de jaren ’60 waarin Honda voor het eerst kampioenschappen won. De motoren waarop gereden werd waren voornamelijk rood. En daarna in het officiële logo als basiskleur gekomen.

Maar die tricolor dan?

(meer…)

Motorrijden is gezond voor je!

Stress weg

In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG’s en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden. De claim van motorrijders dat er geen betere manier is om van stress af te komen dan een stukje te rijden wordt in deze studie bevestigd. In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten.

Motorrijden gezond

Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress. Gemiddeld daalde de hartslag met 11% en de adrenaline graad met 27%. Veranderingen in de hersenactiviteit tonen een toename in de alertheid aan vergelijkbaar met die van een kop koffie.
De zintuiglijke focus verbeterde aanzienlijk zeker in vergelijk met autorijden, rijders zijn dus meer alert op wat er om hen heen gebeurd. De EEG om hersenactiviteit te meten, registreerde dat de motorrijders alles wegfilteren wat niet relevant is voor het motorrijden zelf.

Ook hierom verkopen en onderhouden wij al 90 jaar motorfietsen. Kijk maar eens tussen ons aanbod of er nog een mooie stress-verlager voor jou bijzit.

Koud op de motor!

Gevoelstemperatuur 
warme motorkleding gevoelstemperatuur koud

Hoe werkt dat nu eigenlijk? Als je op de motor zit is het altijd weer een stuk kouder dan je vooraf verwacht had. Als het buiten nog zo’n 5 graden Celsius is lijkt het wel alsof je tenen eraf vriezen als je een poosje op de motor hebt gezeten. Op het journaal strooien ze in de winter ook vaak met deze term: gevoelstemperatuur. De buitentemperatuur kan dan nog wel meevallen maar door wind keldert de temperatuur aanzienlijk, tenminste zo ervaren we dat. Op de motor gebeurt dit natuurlijk nog veel forser: je genereert constant wind, rijwind.

(meer…)

Door de regen en toch droog blijven.

In de herfst wens je maar 1 ding: waterdichte motorkleding 

Waterdichte motorkleding motorpak

Zooooo wát een zomer hebben we gehad dit jaar, begon al in maart en zelfs oktober had nog meerdere warme motordagen. Nog nooit heb ik zolang in mijn doorwaai-jas gereden, wekenlang. 
Bam! En daar was dan toch opeens de herfst, tegelijk met alle regen die we afgelopen zomer te weinig hadden gehad. Voor de motorrijder die nog door rijdt weer even wennen. Extra shirt mee naar je werk want je wil niet met een doorweekt shirt naar die vergadering. De hele ochtend met een stuk toiletpapier in je broek want je motorbroek blijkt toch te lekken bij het kruis. Constant even dat natte shirt van je buik af trekken zodat het sneller droogt omdat de rits toch ook wat water doorlaat. De hele dag hangt je pak uit te druipen aan de kapstok, gelukkig had je niet je laarzen eronder gezet! ‘s Avonds bij het naar huis gaan is je pak nog steeds nat, je handschoenen kun je zelfs nog uitwringen, getver!

Herkenbaar?

(meer…)