Motorgeluid; altijd voer voor een lekkere discussie in de motorwereld.
Een dikke chopper met open pijpen, waarbij de decibellen gemakkelijk boven de gehoorschadegrens komen…toch even aan die gashandel draaien om de knallen te horen. Lekker hoor! (voor heel eventjes dan) Maar toch…. het is zo verschrikkelijk asociaal en echt niet meer van deze tijd. Nederland is zo dichtbevolkt en druk geworden, en ook de hoeveelheid klagende mensen lijkt toegenomen, geluidsoverlast is de meest voorkomende klacht. Te vaak en te veel lawaai leidt tot ergernis, gezondheidsklachten en uiteindelijk tot maatregelen. De voorbeelden van afgesloten dijken, of zelfs hele bergpassen, voor motorrijders zijn er al. Handhaven is er niet bij dus krijgen álle motorrijders de rekening. En hiermee is weer bewezen dat een kleine groep het verpest voor de rest.
Veel open-pijp motorrijders weten dat de pakkans in het buitenland veel groter is, en je mag in veel gevallen de motor direct laten staan, dus schroeven zij vóór de buitenland trip de db-killer er weer in. Maar in Nederland wel de hele zomer de hele buurt wakker knallen als er om 7 uur naar het werk gereden wordt, niet logisch toch? Daarnaast ontbreekt het in de open pijp aan tegendruk waardoor je zeker vermogen inlevert.
Europa
De Europese Commissie heeft verschillende artikelen gepubliceerd waarin oa motorfietsen werden genoemd als een belangrijke bron van lawaai. Wat ze hiermee gaan doen is nog onduidelijk. Met de Euro 4 en Euro 5-normen zijn de geluid-limieten al iets strenger geworden.
Een typegoedkeuringstest wordt nu gedaan met de Wide Open Throttle (WOT) -testmethode. Daarnaast wordt de motorfiets ook stationair getest met (in de meeste gevallen) de helft van het maximale motortoerental. De geluidsemissie in dB (A) en het motortoerental waarmee het wordt gemeten, staat vermeld op de VIN-plaat van je motor.
Nieuw methode
De nieuwe VN / ECE-reglementering 41 zal tot gevolg hebben dat alle motorfietsen een maximum geluid van rond de 77 dB krijgen. Een verlaging van 3 dB (A) betekent dat de geluidslimiet ongeveer halveert. Van de huidige norm 80 naar 77 is een flinke stap. Maar de manier waarop wordt gemeten wijzigt ook waardoor het in de praktijk ongeveer gelijk zal blijven als vandaag de dag. Ook dB-killers moeten nu zo worden geïnstalleerd dat ze niet gemakkelijk kunnen worden verwijderd.
Aftermarktet uitlaten
De aftermarket-geluiddempers krijgen hun eigen reglement. Wanneer een aftermarket-demper wordt gemonteerd, mag het geluid niet hoger zijn dan dat van de motor met de originele geluiddemper.
Europa hoopt hiermee de overlast van motoren te verkleinen, maar de standaard motoren (of motoren met e-keur uitlaten) zijn nu net niet het probleem. Het zijn juist de kleine groep rijders die zonder dB-killer rondrijden en dit bij elk stoplicht willen laten horen aan iedereen die daar niet op zit te wachten.
Of deze maatregelen enig effect zullen hebben durven we sterk in twijfel te trekken. En wat voor maatregelen verzinnen ze dan weer…?
De APK voor motoren is tot nu al jaren buiten de deur gehouden maar zou wel een goed pressiemiddel van de overheid kunnen worden.
Een bekeuring kun je overigens door onderstaande verkeersregel gewoon krijgen:
“Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) : Artikel 57 – Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.”
Aftermarket uitlaten maken niet per definitie meer geluid dan de originele uitlaat, ze klinken vaak wat donkerder en in veel gevallen laten ze de motor er sportiever of zelfs moderner uitzien. Bij Bakker motors kunnen we zeer veel verschillende merken en modellen leveren en uiteraard voor je monteren. Kom langs!
Misschien kunnen ze in Brussel beter inzetten (of wachten) op de massale intrede van elektrische motorfietsen! Tot die tijd kun je dus het beste met db-killer rondrijden.
Bron voor dit artikel: FEMA