Informatie

Motormagazine tests, leuk maar…

Wat zegt een testwinnaar nu eigenlijk?

Motorbladen test zin onzinNiets! Ook wij zijn al decennia lang geabonneerd op motorbladen en lezen die met veel plezier. Toch heb ik zo af en toe grote vraagtekens bij de tests. Natuurlijk zijn de motormerken ook degene die de meeste reclame pagina’s vullen dus een motor helemaal afkammen is dan geen optie. De huidige motoren zijn sowieso niet slecht dus is dat ook niet nodig.

Motorbladen hebben soms een puntensysteem waarmee ze de winnaar bepalen. Goed bedacht en over het grote geheel werkt dat ook prima, maar vervolgens staat er ‘Topsnelheid’ bij een naked test. Topsnelheid is in mijn ogen op een naked volstrekte bullshit, je hoofd ligt boven de 150km/h namelijk allang op je rug. En dan is de topsnelheid ook nog eens de fabrieksopgave, iedereen weet dat dat best kan afwijken per fiets, maar een verschil van 5 km/h kost wel een punt in de scorekaart. De bruikbaarheid van het vermogen (dus ongeacht de getallen) is in de dagelijkse praktijk veel belangrijker. Wist je trouwens dat die rode Italianen over het algemeen in vergelijk met de concurrenten een slechtere rollende acceleratie (versnellen van 90 naar 120) hebben? En toch hebben ze een heel sportief imago, met klinkende cijfers voor PK’s.

 

Bakker motors logo

De middenklasse motoren hebben tegenwoordig allemaal minimaal 100pk en omdat veel rijders hier niet mee overweg kunnen zit de motor vervolgens weer vol met elektronica om het vermogen te beteugelen. Dus krijgt een motor extra punten als er veel rijmodi en tractiecontrole mogelijkheden op de motor zit. Maar zou de motor die nog goed te berijden is zonder die electronica eigenlijk niet de meeste punten moeten krijgen?

Testpunt ‘Instelbaarheid’. Verreweg de meeste mensen zoeken in het begin een fijne stand voor de ruit en komen hier vervolgens nooit meer aan. Dit gaat ook op voor de vering, eenmaal ingesteld doe je hooguit nog eens de achtervering aanpassen met een duopassagier. Vrij zinloos testpunt?

Ook een dubieus punt vind ik ‘Afwerking’. Maximale score is 20 punten, een geteste Honda (meestal bij Honda) wordt geprezen over die afwerking, geen minpunt gevonden, en krijgt hiervoor 17 punten, goede score, maar waarom geen 19 of 20?

Punten scoren voor extra’s op de motor is leuk, maar geloof mij, onderaan de streep betaal je de extra’s toch zelf. Een Duits motormerk stuurt steevast een volledig aangekleed, en dus vééél duurder, testexemplaar naar de vergelijking. Er wordt hier wel melding van gemaakt in het artikel maar onbewust krijgt die luxere variant hogere punten van de testrijder dan het basis model zou krijgen. Een mooi voorbeeld hiervan is de volgende quote in een test van een GSX-R “Minpunten: geen handvatverwarming en cruise control”. Op een GSX-R! Wat blijkt: de Duitsers hadden dit wel op hun S1000RR gezet.

Uiteindelijk moet je als consument de punten eruit pakken die jij belangrijk vindt.

Wat ik nog wel in tests zou willen zien is bijvoorbeeld de verfdikte en roestgevoeligheid. Wij zien natuurlijk erg veel verschillende motoren en met name bij ‘buitenslapers’ kun je goed de kwaliteit van bijvoorbeeld de verfdikte goed zien. Roestende achterbrug en balhoofd zijn daarbij onderdelen die je niet snel of goedkoop kunt vervangen en dus je inruilprijs kunnen bepalen. Vast te moeilijk om in 1 testdag mee te nemen, maar wel iets wat een testwinnaar een verliezer kan maken.

Honda Rebel CMX500_2017Trek je niets aan van een testresultaat, kom gewoon proefrijden op de motor die je mooi vindt en als deze bevalt ben jij de winnaar!