Informatie

Motorbanden uitgelegd

Er wordt altijd veel gekletst over motorbanden, persoonlijke voorkeur wordt vaak vertaald als “de beste band”. Enorme analyses waarom 0,3 bar boven of onder het advies veel beter zou zijn voor de slijtage of grip. Wanneer je nu wel of niet een oudere band moet vervangen. Sportieve banden geven sommigen immers dezelfde rijkwaliteiten als Rossi.  Bij een schuiver wordt steevast de band als schuldige aangewezen. En uiteraard de ik-weet-het-beter ervaringsdeskundigen die ooit een slechte ervaring met een merk hebben gehad en nooit meer dat merk onder hun motor willen.

Feit is wel dat 10 jaar terug de motorbanden van de grote A-merken al prima banden waren en zaken als meerdere compounds in 1 band er alleen maar voor gezorgd hebben dat grip en slijtage nog beter zijn afgedekt. De meeste motorbanden van vandaag zijn gewoon erg goed en doen niet voor elkaar onder.

 

Cuppen – mijn voorband ziet er raar uit!

versleten motorband cuppen
Cuppen

Veel bandenmerken hebben hier last van veelal op de voorband: een vreemd slijtage patroon. Doordat je andere krachten op de voorband hebt dan op de achterband ontstaat er een ander slijtage beeld. Meerdere oorzaken kunnen dit slijtage patroon verergeren; slechte schokbrekers, lage bandenspanning of rijden met veel gewicht achterop zoals een duopassagier of bagage koffers. Is het erg? Het beïnvloed het rij- en stuurgedrag maar je kunt hier wel mee rijden, maar bij twijfel kom je even langs voor ons advies.

Het cuppen wordt veelal ook erger naarmate de band  meer versleten is (zie foto) vervanging is in dit gevel de enig beste keus.

Wanneer moet ik mijn band vervangen?

Wettelijk moet er minimaal 1mm profiel bij de TWI (Tread Wear Indicator/Profiel diepte indicator) zijn. Dit is een zeer lage standaard en de KNMV omschrijft 2mm al als gevaarlijk. Een versleten band geeft meer kans op lekke banden en ongelukken.  twee zaken zijn heel belangrijk om te snappen:

  1. Een motor heeft slechts met twee hele kleine vlakjes van een paar vierkante centimeter contact met de weg, je wil dan wel dat het contact optimaal is.
  2. Moderne banden doen het in de regen nog steeds erg goed met slechts 20-25% minder grip. In Nederland regent het vaak, goed diep profiel zorgt voor die goede grip in de regen, een versleten band heeft geen diep profiel meer…

Bandenspanning

Controleer regelmatig je bandenspanning, te lage spanning geeft snellere slijtage, slechter stuurgedrag en grotere kans op een lekke band. Zeker motoren die niet dagelijks gebruikt worden verliezen druk. Bij de meeste motoren staat rond de achterbrug een sticker met de advies spanning (of in het instructie boekje) dit is gemeten bij koude banden, als je bijvult met warme banden tel je er ongeveer 0,2 bar bij op. Een radiaal band op 2.5 voor en 2.9 bar achter zetten is een veilige start. Bij ons is de lucht nog altijd gratis net als de koffie.

Hoe lees ik nu af welke bandenmaat ik heb?

Kijk op de zijkant van je band en zoek naar een code wat er zo uitziet:  150/70/R17 

  • 150 = breedte in mm
  • 70 = hoogte van de band (in % van de breedte)
  • R = radiaalband (constructie van de band, kan ook Diagonaal zijn)
  • 17 = velg diameter (in inches)

Daarnaast staat er nog veel meer op de band zoals een snelheidsindex of draagindex.

 

Alle merken, maten en soorten motorbanden kunnen we voor je bestellen!