Informatie

Motorbanden uitgelegd

Er wordt altijd veel gekletst over motorbanden, persoonlijke voorkeur wordt vaak vertaald als “de beste band”. Koffietafel-analyses waarom 0,2 bar boven of onder het advies veel beter zou zijn voor de slijtage of grip. Sportieve banden geven sommige rijders dezelfde rijkwaliteiten als Rossi.  Bij een schuiver wordt steevast de band als schuldige aangewezen. En uiteraard de ik-weet-het-toch-beter ervaringsdeskundigen die ooit een slechte ervaring met een merk hebben gehad en nooit meer dat merk onder hun motor willen.

Feit is wel dat 10 jaar terug de motorbanden van de grote A-merken al prima banden waren en zaken als meerdere compounds en verbeterde profielen er alleen maar voor gezorgd hebben dat grip en slijtage nog beter zijn afgedekt. De meeste motorbanden van vandaag de dag zijn gewoon erg goed en doen zeker niet voor elkaar onder.

 

Cuppen – mijn voorband ziet er raar uit!

versleten motorband cuppen
Cuppen

Veel bandenmerken hebben hier last van veelal op de voorband: een vreemd slijtage patroon. Doordat je andere krachten op de voorband hebt dan op de achterband ontstaat er een ander slijtage beeld. Meerdere oorzaken kunnen dit slijtage patroon verergeren; slechte schokbrekers, lage bandenspanning of rijden met veel gewicht achterop zoals een duopassagier of bagage koffers. Is het erg? Het beïnvloed het rij- en stuurgedrag maar je kunt hier wel mee rijden, maar bij twijfel kom je even langs voor ons advies.

Het cuppen wordt veelal ook erger naarmate de band  meer versleten is (zie foto) vervanging is in dit geval de enig beste keus.

Wanneer moet ik mijn band vervangen?

Wettelijk moet er minimaal 1mm profiel bij de TWI (Tread Wear Indicator/Profiel diepte indicator) zijn. Dit is een zeer lage standaard en de KNMV omschrijft 2mm al als gevaarlijk. Een versleten band geeft meer kans op lekke banden en ongelukken.  Twee zaken zijn heel belangrijk om te snappen:

  1. Een motor heeft slechts met twee hele kleine vlakjes van een paar vierkante centimeter contact met de weg, je wil dan wel dat het contact optimaal is.
  2. Moderne banden doen het in de regen nog steeds erg goed met slechts 20-25% minder grip. In Nederland regent het vaak, goed diep profiel zorgt voor die goede grip in de regen, een versleten band heeft geen diep profiel meer…

Twee verschillende banden types op 1 motorfiets is niet aan te raden, een flexibele voorband en een stugge achterband kan rare effecten geven in bochten, en voor het fijnste motorgevoel is tegelijk wisselen aan te bevelen.

 

Dunlop Banden MotorbandenContinental Banden MotorbandenPirelli Banden MotorbandenMetzeler Banden Motorbanden

Hoe oud mag een band zijn?

De grote motorbanden merken hebben deze stelregel voor nieuwe banden (aldus onze groothandel toen wij hierover navraag deden): Banden tussen de 0 en 5 jaar oud mogen altijd gemonteerd worden. Tussen de 5 en 10 jaar oud moet een deskundig persoon de banden inspecteren en de band mag bij akkoord gewoon onder de motor geplaatst worden. Mits de banden juist opgeslagen zijn geweest. Bij banden ouder dan 10 jaar heb je kans dat de band hard geworden is en dus op sommige momenten weinig grip kan hebben. Maar nu kennen we ook verhalen van klanten met andere belangen zoals bij klassiekers die graag bandjes van ‘heel vroeger’ er onder hebben liggen, ze rijden immers alleen een rondje rond de kerk op old-timer snelheid. De looks van het profiel weegt dan kennelijk weer zwaarder.

Deze cijfers zeggen overigens niet veel over banden die al gemonteerd zitten onder je motor! Er zijn zeer veel factoren die de kwaliteit of houdbaarheid van de band beïnvloeden. Twijfel je over je banden? Laat ons er dan naar kijken.

Bandenspanning

Controleer regelmatig je bandenspanning, te lage spanning geeft snellere slijtage, slechter stuurgedrag en grotere kans op een lekke band. Zeker motoren die niet dagelijks gebruikt worden verliezen druk. Bij de meeste motoren staat rond de achterbrug een sticker met de advies spanning (of in het instructie boekje) dit is gemeten bij koude banden, als je bijvult met warme banden tel je er ongeveer 0,2 bar bij op. Een radiaal band op 2.5 voor en 2.9 bar achter zetten is een veilige start. Bij ons is de lucht nog altijd gratis net als de koffie.

Prijsverschil 

Er zit toch best een groot verschil tussen sommige banden. Wij kijken eens naar dezelfde maat Bridgestone Battlax achterbanden: een 023 en een T31. Het prijsverschil is bijna €40,- wat de T31 duurder is. De T31 is de nieuwste en meest moderne toerband die verkrijgbaar is. Is dit het verschil waard? In eerste instantie zeg ik JA. Met name als je kijkt naar slijtage gaat de T31 echt veel langer mee maar heeft ook meer grip in alle omstandigheden. De T31 komt dus je veiligheid ten goede. De hobby rijder zal niet snel op de grens komen van de grip op een 023 en heeft na ~4 jaar pas de band versleten. Rij je vaker in slecht weer en veel meer kilometers dan gemiddeld, dan is een T31 uiteindelijk zelfs voordeliger en zeker veiliger.

 

Hoe lees ik nu af welke bandenmaat ik heb?Michelin Banden Motorbanden

Kijk op de zijkant van je band en zoek naar een code wat er zo uitziet:  150/70/R17 

  • 150 = breedte in mm
  • 70 = hoogte van de band (in % van de breedte)
  • R = radiaalband (constructie van de band, kan ook Diagonaal zijn)
  • 17 = velg diameter (in inches)

Daarnaast staat er nog veel meer op de band zoals een snelheidsindex of draagindex.  Maar bovenstaande informatie heb je nodig voor een nieuwe band. Kijk ook wat de fabrikant van jouw motor voorschrijft aan bandenmaat, we zien vaak genoeg een foutieve breedte op een velg zitten. Breder ziet er misschien stoerder uit maar kan gewoon gevaarlijk zijn als deze niet goed op jouw velg past. Wij kunnen dit overigens ook gemakkelijk voor je nakijken en adviseren wat de beste band voor jouw motor en motorgebruik kan zijn.

 

Ben je toe aan een nieuwe band? We hebben veel banden op voorraad.

 

Op DEZE pagina meer over banden bij Bakker Motors.

 

Alle merken, maten en soorten motorbanden kunnen we voor je bestellen!

 

Bridgestone Banden Motorbanden