Informatie

Het succes van de Honda NC700X en NC700S (NC750)

Gemakkelijk rijden, praktisch in gebruik en toch mooi

Honda NC700X
Honda NC700X

De Honda NC700 is al een aantal jaar één van de best verkochte motoren van Europa. Bij de introductie in 2012 waren de meningen niet zo onverdeeld positief. Eerst verscheen er een motorscooter, de NC 700D Integra, eigenlijk twee concepten in één. Aan de ene kant de opstappen en wegwezen factor van de scooter, aan de andere kant de kracht en stabiliteit van een motor. Niet lang daarna kwam er de NC700X, met hetzelfde frame en motorblok maar dan in allroad jasje (toen sprak men nog van crossover) met de zithouding en het comfort van een allroad door de langere veerwegen, met de rijeigenschappen van een gewone motor. Als laatste werd de NC700geïntroduceerd, een naked versie van de X. Het gewicht van iets meer dan 200kg werd exact over het voor en achterwiel verdeeld wat het tot een zeer makkelijk sturende motor maakt. Goede verging en remmen (met ABS) zorgt ervoor dat het ook gemakkelijk te berijden is. En dan de grootste troef: daar waar je normaal een tank verwacht zit bij de NC een grote opbergruimte waar gewoon je helm in past, de tank zit onder het zadel. Een topkoffer is dus niet echt noodzakelijk meer. De NC700 heeft 35kw vermogen en is dus voor het A2 rijbewijs geschikt. Het doel van Honda was met een budget-bike de woon-werkrijder over te halen motor te gaan rijden. Ondertussen hebben wij bij Bakker Motors zeer veel Honda NC woon-werk rijders als klant, dus in die opzet lijkt het Honda te zijn gelukt.

1 op 28, dus heb je gewoon een actieradius van 400km

Het succes van de Honda NC700X en NC700S
Honda NC700S (links) en NC700X (rechts)
Veel positieve dingen

Maar toch… op papier geen spectaculaire motor, zeker geen sport prestaties, geen super scherp design, geen PK pakhuis met remmen als ankers, niet overladen met technische snufjes, geen volle kuipen om je volledig uit de wind te houden. Een woon-werk fiets met een tankje van 14 liter? Dus niets wat andere merken wel aan het doen waren. Zoals gebruikelijk deed Honda het anders dan de rest. Uit een Honda onderzoek bleek dat 90% van het gebruik van motorfietsen plaatsvindt bij snelheden onder de 140 km/uur, 80% bij minder dan 6000 tpm. Dus maakte Honda een blok dat bij de start wel al flink trekt en rond de 4700 toeren al zijn maximum koppel bereikt. Een brave 700cc twee cilinder met redelijk tam geluid. Maar wel heel compleet, betaalbaar en superzuinig: 1 op 28, dus heb je gewoon een actieradius van 400km! En eigenlijk uniek, geen concurrent die voor dat bedrag zo’n complete en vernieuwende motor neerzette. Als bonus troef is er nog een DCT versie, dus met automatische versnellingsbak waarbij je zelf kunt meeflipperen aan het stuur. De journalisten wisten ook niet goed met welke motor ze nu een vergelijk moesten maken, de NC700X werd zo in een vergelijkende test tegenover de duizenden euro’s duurdere V-strom of Versys gezet, won op bijna geen punt maar werd toch als winnaar uitgeroepen vanwege de prijs in verhouding tot de hoeveelheid motor mét Honda kwaliteit. Omdat er sowieso weinig op de motor aan te merken viel werd de niet verstelbare remhandel als negatief punt genoteerd, dan weet je als motormerk dat je het gewoon heel goed gedaan hebt.

Probleemloze motor

Deze positieve zaken zorgde er na verloop van tijd voor dat steeds meer mensen een NC700 aanschaften, en zo stilletjes aan bovenin de Europese verkooplijsten kwam. Geschikt voor A2 rijbewijs heeft ook bijgedragen aan dit succes. Als je het ons vraagt geheel terecht. Er zijn bij ons, maar ook bij Honda, gewoon géén veel voorkomende problemen bekent. De enige onderdelen die wij bij NC’s zeer regelmatig vervangen zijn de banden en een oliefilter. Daarom proberen wij ook altijd een aantal NC’s in de showroom te hebben staan om ook jou te kunnen voorzien van een probleemloze motor!

 

NC750 wat is het verschil met de NC700?

In 2014 heeft Honda wijzigingen doorgevoerd op het model, als gebruiker merk je eigenlijk weinig verschil. Het motorblok kreeg er 50cc bij en daarmee 10% betere prestaties, een andere uitlaat zorgt voor een veel beter geluid,  een paar kleine detailwijzigingen aan het kuipwerk, en een verbeterd zadel. Ook werd er een extra balans-as ingezet zodat de motor echt bijna trillingsvrij loopt. De DCT versies kregen een update waardoor deze nóg feillozer werkt. Vanaf die tijd is het dus NC750 geworden zowel in een X als een S uitvoering. Door het toegenomen vermogen is de NC750 niet meer geschikt voor een A2 rijbwijs. Vanaf 2016 is het model voorzien van volledige LED verlichting.

 

Kenmerken:

Sterke, maar toch zuinige, tweecilinder krachtbron, ontspannen en royale zitpositie, het brede stuur, de comfortabele vering en de avontuurlijke vormgeving. Woon-werkverkeer, toertochten, of gewoon een ritje voor het plezier, de NC700 zal je nooit teleurstellen.

 

Kom langs in de showroom om een Honda NC te bewonderen, een proefrit maken is ook mogelijk.