Nieuws

Nieuwe Honda’s voor 2019: CBR500R/CB500 en CBR650/CB650

Dat is een hoop nieuws wat Honda naar buiten brengt!

Honda 2019 CBR650R
2019 Honda CBR650R

Kijken we eerst naar de 650 serie CBR650/CB650

Een compleet nieuwe CBR650; tot dusver heette deze CBR650F en vanaf 2019 gaat de laatste letter (F voor Fairing) plaats maken voor de R (R voor Race). Dus de nieuwe CBR650R is sportiever geworden en dat is over de hele motor terug te vinden. Sportievere zithouding, draait meer toeren, meer vermogen, lichter in gewicht en meer de looks van z’n grote broer de Fireblade gekregen. Tractioncontrol en assist/slipperkoppeling(*) zijn toegevoegd. Er schijnt ook een  35 kW versie voor de A2 rijbewijshouders te komen.

 

Honda 2019 CB650R
2019 Honda CB650R

 

 

De geruchten dat de CB650F de styling zou gaan krijgen zoals de in 2018 gelanceerde CB100R/CB300R/CB125R in de Neo sport styling, blijken dus te kloppen. Voor komend jaar wordt de CB650R met eenzelfde kenmerkende koplamp en overige looks op de markt gebracht. Ook de CB is net als de CBR lichter, sportiever en krachtiger geworden. Gelukkig zijn de 4 uitlaten die zo kenmerkend voor de CB650F zijn gebleven.

 

De CB500 serie CB500X/CB500F/CBR500R

Ook hier zijn behoorlijk veel veranderingen doorgevoerd. Zo heeft ook de CBR500R meer vermogen gekregen met name in het lage- en midden-toeren gebied. Het topvermogen blijft 35kw zodat de alle CB500 motoren A2-rijbewijs geschikt blijven. Verlichting is volledig LED net als het dashboard en er is een slipperclutch(*) gemonteerd.

2019 Honda CB500X CB500F CBR500R
CB500X / CB500F / CBR500R

 

De CB500F heeft een veel stoerder en agressiever uiterlijk gekregen. Het blok presteert 4% beter bij lage toerentallen. Ook deze 500 heeft een assist/slipper koppeling(*), een nieuw LCD dashboard en LED-richtingaanwijzers gekregen.

De CB500X is, naast de verbeteringen die ook de CB500F heeft gekregen, nog verder aangepast en heeft verbeterde windbescherming, langere veerwegen en een 19” voorwiel gekregen. Nieuw kuipwerk geven de CB500X een ruiger voorkomen. Om te voorkomen dat de toegenomen veerwegen beginnende motorrijders afschrikken is het zadel smaller gemaakt.

Voor de nieuwe 650 en 500 modellen zijn ook nieuwe kleuren verkruigbaar.

 

(*) Een assist slipper clutch /slipperkoppeling zorgt ervoor dat het achterwiel niet blokkeert bij het fors remmen op de motor.